Wat kost een website?

website
Wat kost een website
Wat is een normale/goede prijs voor een website? Op ondernemers fora zie ik deze vraag regelmatig voorbij komen. En eigenlijk is het een onzinnige vraag.

Hoezo kun je aan iemand anders vragen wat voor soort website jij wilt? Want pas als je weet wat je wilt kun je praten over de kosten.

Het begint al met de vraag of je de kosten uitdrukt in tijd of geld.

Tijd of geld?

Als mensen het hebben over een goede (lage) prijs dan gaat het vaak over de hoeveelheid geld die ze willen betalen. Maar hoe zit het dan met de tijdsinvestering? In bepaalde mate zijn tijd en geld onderling uitwisselbaar. Als je meer zelf doet dan kost dat tijd maar kan dat ook betekenen dat je met een lager financieel budget kan werken.

Toen ik bijvoorbeeld mijn bedrijf begon had ik een beperkt financieel budget voor het bouwen van een website. Ik heb toen besloten om gebruik te maken van het gratis open source systeem Drupal. Ik heb vervolgens een tijdsinvestering gemaakt om zelf te leren omgaan met dit systeem. Daardoor kan ik nu vrij voordelig een website online zetten. Maar ik moet dan ook meerdere websites online zetten en dat maakt mijn tijdsinvestering al een stuk efficienter.

Tegelijkertijd wordt het steeds drukker in mijn bedrijf en is het (technisch) bouwen van websites niet echt core business. Ik ben dus aan het overwegen om de tijd die ik aan het bouwen van websites besteed voortaan te besteden aan mijn core business. Het technische werk zou ik dan uitbesteden. Wat me tegenhoudt is dat ik het eigenlijk ook heel leuk vind om met techniek bezig te zijn.

Als jij een website wilt laten maken is het belangrijk om je niet alleen af te vragen hoeveel geld je wilt besteden maar vooral ook hoeveel tijd je kwijt wilt zijn.

Wat is de functie van je bedrijfswebsite?

Een bedrijfswebsite maak je niet voor de hobby. De website moet bijdragen aan de bedrijfsdoelstelling. Voor veel bedrijven zal dat zijn: meer klanten/meer omzet. Maar hoe belangrijk is je bedrijfswebsite voor jouw doelstellingen en wat is precies de functie van die website?

In mijn bedrijf komt de omzet voor 100% uit websites. Ik verdien namelijk doordat er reclame op de websites staat. Zonder website dus geen omzet. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor webshops die online verkopen. De website is direct verantwoordelijk voor (een gedeelte van) de omzet. Dat betekent dat ik bereid ben stevig in de websites te investeren, in geld en in tijd.

Een heel ander soort website is van het type online visitekaartje. Het doel van de website is dan bijvoorbeeld het laten zien van het adres, telefoonnummer, openingstijden en bijvoorbeeld een beschrijving en foto’s van het product. Een dergelijke site kan handig zijn om (potentiele nieuwe) klanten te vinden en behouden. In de simpelste vorm is een dergelijke bedrijfswebsite letterlijk een foto van een visitekaartje of staat (de voorkant) van een bedrijfsfolder of brochure online.

Voordat je een webbouwer belt is het handig om te weten wat de functie is van jouw bedrijfswebsite voor jouw bedrijf. Stel dat een bezoeker op de website komt, wanneer noem je dat bezoek succesvol voor het bedrijf?

Wat gaat een website jou opleveren?

Een website kan bijdragen aan je bedrijfsdoelstelling, bijvoorbeeld meer klanten en meer omzet. De vraag is dan vooral wat die extra klanten en extra omzet je waard zijn. Dan kun je ook wat makkelijker bepalen hoeveel je wilt investeren. Ze zeggen vaak dat de kosten voor de baten uitgaan en dat is ook bij websites zo.

Stel je voor dat de functie van je website vooral die van visitekaartje is. Ik noemde het hierboven al, dan zet je toch gewoon je visitekaartje of bedrijfsbrochure online. Je investering in geld en tijd zal dan heel laag zijn. Goedkoper een eigen website kan haast niet. Wil je juist dat je website een online uithangbord of zelfs online showroom is? Dan zul je meer moeten tijd en geld moeten investeren.

Je kan je doelstelling nog ambitieuzer maken, bijvoorbeeld dat klanten kunnen bestellen op je website. Of dat ze online een afspraak in de agenda kunnen zetten. Dat vraagt om technische oplossingen die best wel ingewikkeld kunnen zijn en het vraagt om een grondig uitgewerkt online plan. Dat kost al snel veel meer tijd en geld.

Hoeveel gaat een website bijdragen aan jouw bedrijfsresultaat? Dat lijkt me toch wel belangrijk als je gaat bepalen wat je voor een website wilt betalen.

Is het alleen de website?

Een website bestaat in de basis uit tekst en plaatjes die online staan. Daarbij hoort natuurlijk een mooi ontwerp bij en misschien ook wel een huisstijl. Het maakt dan voor de prijs wel uit of je een webbouwer ook vraagt om een ontwerp te maken en/of zelfs je huisstijl te ontwerpen. Je kan je trouwens nog afvragen of je je webbouwer wel zou moeten vragen om een huisstijl te ontwerpen.

Hoe dan ook, als je offertes gaat vergelijken zie je dat sommige websites inclusief een ontwerp of huisstijl zijn. Dat betekent vaak dat een dergelijk pakket duurder is. En dan heb je alleen nog maar een website, huisstijl en/of ontwerp en nog geen bezoekers.

Een website zonder bezoekers is wat mij betreft waardeloos, hoe mooi die website ook is. Dat betekent dat er een online marketingplan moet komen en dat de website bijvoorbeeld vindbaar moet zijn in de zoekmachines. Misschien wil je ook wel reclame gaan maken op andere websites en heb je daarvoor banners nodig. Plan dus vooraf ook budget voor de marketing van je website.

Wil je echt alleen een website laten bouwen of heb je meer nodig, zoals: een ontwerp, huisstijl. zoekmachinemarketing, online marketing, banners, etc.

Wat is een normale prijs?

Er is wat mij betreft dus geen normale prijs. Je kan al een website hebben voor enkele tientjes. Als je de website simpel houdt kan dat een uitstekende investering zijn. Wil je echter dat je website meer is dan een online visitekaartje dan zul je moeten gaan investeren. En dat begint dus al met de vraag wat een website voor jouw bedrijf kan betekenen.

Wil je hier niet over nadenken en zo snel mogelijk een website online zetten? Gebruik dan je bedrijfsbrochure en zet deze online. Wil je een website laten bouwen, begin dan met de vraag wat je precies wilt hebben en vooral wat je verwacht van de bouwer. Pas dan kun je beginnen met het serieus aanvragen van offertes.

Wat is het doel van jouw website en wat hoeveel budget zou je daarvoor over hebben?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.