Vergroot je twitter bereik met slim gekozen hashtags

Twitter
Gebruik hashtags in je tweets

Een slim gekozen hashtag kan je bereik op Twitter verbreden. En dat vraagt meer van jou dan alleen een belangrijk woord uit je tweet van een #hekje voorzien. Natauurlijk, er zijn wel een aantal bekende hashtags die handig kunnen zijn, zoals #ff (#followfriday), #dtv (#durftevragen) en #fail. Vaker is het echter een kwestie van goed blijven opletten en snel reageren en creatief draften van je tweets.

Allereerst voor de lezer die bij het begin wil beginnen, wat is een hashtag en hoe kan een hashtag je bereik vergroten. Vervolgens draait het om de selectie van de hashtag. Lift je mee op een bestaande hashtag of introduceer je een nieuwe hashtag? Tot slot noem ik enkele tools om hashtags te analyseren.

Wat is een Hashtag

Wat is een hashtag en hoe kan jij daarmee je bereik op Twitter vergroten?

Een hashtag is een soort trefwoord dat je kan toevoegen aan een tweet. Om dit trefwoord als hashtag te herkennen staat er altijd een #hekje voor. Een hashtag is klikbaar waardoor je alle tweets met die hashtag snel kan bekijken.

En daar zit ook de grote kracht. Als iemand een hashtag interessant vind dan kan hij of zij snel en makkelijk andere relevante berichten vinden. Dat is bijvoorbeeld handig bij een evenement (#sytycd – so you think you can dance), berichten rondom een locatie (#amsterdam) of een nieuwsitem (#Joran).

3 manieren om zelf hashtags te gebruiken zijn dan de volgende:

  1. Je kan zelf snel zoeken. Wil jij van een bepaald item alle tweets zien, dan klik je op de hashtags in de berichten.
  2. Je kan meeliften op de populariteit van een hashtag. Zie je dat de hashtag #dwdd ineens populair wordt dan zou je relevante berichten kunnen plaatsen over jouw bedrijf/product met de hashtag #dwdd. Je moet je bericht dan wel relevant maken ten opzichte van de hashtag. Als je dat doet met #dwdd dan gaat het bijvoorbeeld om de onderwerpen in de uitzending van dat moment.
  3. Je kan een eigen hashtag gebruiken om een breder publiek te bereiken. Zo kun je bij een evenementen dat je zelf organiseert alvast een hashtag voorstellen. Je kan dit natuurlijk ook toepassen bij winacties, reclamecampagnes, etc. Helemaal top wordt het als je gekozen (unieke) hashtag in de lijst met trending topics terecht komt.

Het zoeken met hashtags laat ik even zitten voor een andere blogpost. Waar ik nu verder op in wil gaan is het gebruiken van hashtags om meer aandacht voor je eigen tweets te genereren. Daarbij gebruik je dus bestaande hashtags of je maakt nieuwe hashtags.

Bestaande hashtags gebruiken

Belangrijk zijn:
--de hoeveelheid gebruikers van een hashtag
--de relevantie van de hashtag voor jouw tweet
--of de hashtag uitnodigt tot doorklikken

Drie belangrijke factoren bij het verbreden van je bereik via een bestaande hashtag zijn:

1) de hoeveelheid mensen die de hashtag gebruiken

Hoe meer mensen een hashtag gebruiken hoe groter je potentiele bereik. Het toppunt van potentieel bereik is in de wereldwijde lijst met trending topics. Dat zijn de onderwerpen waar op dat moment veel over getweet wordt. De lijst wordt mede bepaald aan de hand van de mensen die jij volgt en je locatie (kan je zelf instellen).

Maar trending topics zijn niet de enige belangrijke hashtags. Als je een tweet plaatst, zoek dan eerst eens op het belangrijkste trefwoord uit je tweet en lees de tweets door die je dan ziet. Je kan daaruit een aantal hashtags en trefwoorden selecteren die je kort analyseert. Bijvoorbeeld door te kijken hoeveel berichten er in de voorgaande minuten of misschien zelfs uren geplaatst zijn. Dat kunnen interessante hashtags zijn om aan je eigen tweet toe te voegen.

2) relevantie van de hashtag en bijbehorende discussie

Belangrijk is ook de relevantie van de hashtag ten opzichte van jouw onderwerp/doelgroep. Op het moment dat ik dit schrijf is #utrecht trending. Dat zou handig kunnen zijn als je een tweet wilt plaatsen die relevant is voor Utrecht. Maar als je wilt tweeten over een event in Den Bosch heeft het waarschijnlijk al stuk minder zin. Het kan dus wel interessant zijn als je steeds voordat je een tweet stuurt even de trending topics bekijkt. Ook de zoekmachine van Twitter is interessant om relevante hashtags te vinden.

3) is de hashtag zoekvriendelijk

Sommige hashtags nodigen meer uit om op door te klikken dan anderen. Neem de hashtag #dtv (#durftevragen) of #fail. Er zijn tweeps (en in het geval van #fail ook webcare afdelingen) die zo af en toe, of misschien zelfs regelmatig, dit soort hashtags afgaan. Gewoon om eens te kijken wat er zoal geplaatst wordt.

Ook het laatste nieuws is vaak populair. Als er groot nieuws is dan gaan veel mensen op Twitter op zoek naar nieuws en dat doorplaatsen. De praktische bruikbaarheid hangt dan ook af van het soort nieuws. De hashtags #haiti, #fukushima en #sandy zijn heel veel gebruikt toen de betreffende natuurramp aan de gang was. Hier komt natuurlijk ook een ethisch vraagstuk om de hoek, wil je op dat soort natuurrampen wel meeliften? Wat dat betreft is positief of ludiek nieuws geschikter om naar te verwijzen vanuit je tweet.

Een andere groep hashtags is bijvoorbeeld die waarmee emoties worden getoond, zoals #blij, #leuk, etc. Het is hier lastiger om relevant te zijn en het is ook maar de vraag of dergelijke hastags lezers uitnodigen om door te klikken in dezelfde mate als bijvoorbeeld #tvof of #joran. Wat effectief is zul je moeten testen voor je eigen Twitter account.

Nieuwe hashtag gebruiken

Je kan ook een hele nieuwe hashtag proberen op te zetten.

Zorg dat je hashtag uniek is en let op voor een dubbele betekenis.

Een eigen unieke hashtag

Als je een evenement organiseert dan kun je overwegen zelf een hashtag te introduceren. Zo kun je een community organiseren via Twitter. Sportevenementen en televisie evenementen hebben regelmatig een drukke twitter discussie op de achtergrond. Wat dacht je van #dwdd, #gtst en #vitv. Op #wieisdemol wordt alvast gespeculeerd over de identiteit van de mol. En op #tvoh komt elke kandidaat van The Voice of Holland aan bod.

Een hashtag kan ook gekoppeld worden aan je bedrijf of product. Zo kun je via de hashtag #kakhiel foto’s en video’s vinden die voor de liefhebber humoristisch zijn. En inderdaad de zendende account is @kakhiel.

Wat ook kan werken is een hashtag die je lezers aanspreekt en tot positieve actie uitnodigt. Een mooi voorbeeld dat ik tegenkwam is #wiestaateronder. Deze hashtag komt terug in de twitteraccount @wiestaateronder. Een aantal mensen maakt grapjes rondom deze hashtag waardoor deze steeds populairder wordt. Ondertussen heeft @wiestaateronder meer dan 189.000 volgers en kunnen ze flink wat aandacht genereren.

Een gekaapte hashtag

Let wel op, als je een groepje organiseert rondom je bedrijf of evenement heb je geen garantie dat er alleen positieve berichten langskomen. wat je wel kan doen is positief reageren op de berichten die voorbij komen.Lastiger wordt het als je hashtag een eigen leven gaat leiden, bijvoorbeeld doordat het ook iets anders lijkt te betekenen of doordat de merkbeleving niet zo positief is als je zelf denkt.

Enkele bekende voorbeelden van hashtags die bedoeld waren om positieve tweets uit te lokken maar ontaarden in een regen aan klachten zijn: #McDstories en #mademesmile (Vodafone). Maar ook zonder dat je zelf iets doet kan een hashtag ineens een eigen leven gaan leiden. Zoals ook #carglasszuigt laat zien.

Ook kan het succes groter zijn dan je verwacht. Zo heeft Lidl nu een actie draaien waarbij ze voedselpakketten schenken aan voedselbanken. Ze dachten aan 500 pakketten en een bescheiden aantal aan de hand van een tweetactie rondom de hashtag #luxevooriedereen. Ondertussen staat de teller op 4000 en loopt de actie nog twee weken. Lidl geeft aan dat ze de impact van social media onderschat hebben.

De populariteit van een hashtag bepalen

Of je nu een bestaande of nieuwe hashtag gebruikt, je zal willen weten hoe populair de hashtag nu al is. Als je wilt meeliften op een bestaande hashtag dan zoek je een populaire hashtag. Maar als je een nieuwe hashtag wil introduceren dan moet deze zo uniek mogelijk zijn en dus heel impopulair, tenminste voordat jij hem gaat gebruiken.

  1. De eerste stap is de zoekmachine in Twitter zelf. Tik je hashtag of een trefwoord in de zoekbox en kijk naar de resultaten. Kijk in de recente tweets naar andere hashtags en zoek ook die hashtags. Hoe meer berichten per uur, hoe populairder het topic.
  2. Daarnaast zijn er verschillende tools waarin je de populariteit van een hashtag verder kan analyseren. Ik noem er twee die ik zelf gebruik. Google laat je al snel een heleboel alternatieven zien.
    • Tweetreach.com – Hiermee kun je het potentiele bereik van een hashtag inzichtelijk maken. Ook kun je zien op welke tijdstippen een hashtag populair is en welke andere accounts veel gebruik maken van de betreffende hashtag.
    • Tweetarchivist.com – Vergelijkbaar met Tweetreach. Het dashboard bevat ook informatie over de bijbehorende URL’s, verwante hashtags en gebruikte platforms.

Toen ik begon aan deze blogposts had ik niet gedacht dat ik zoveel zo opschrijven. Ik hoop dat het je verder helpt. Ik zou het in ieder geval leuk vinden als dit bericht deelt of liked.

Tot slot, niet iedereen is even enthousiast over de hashtag. Zoek jij een kritische noot, lees dan onderstaande bericht:

Emerce.nl – De hashtag: #volstrektnutteloos

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.