Snel een originele huisstijl? Start een ontwerpwedstrijd!

prijs bokaal
Wie wordt de winnaar van jouw ontwerpwedstrijd?

Een goede designer vinden kan soms lastig zijn. Eigenlijk zou je willen zien wat verschillende designers voor je kunnen maken voordat je een van hen de opdracht verleent.

Maar zo werkt het normaal gesproken niet: je kunt wat voorbeelden krijgen, maar een designer gaat pas echt aan de slag als jullie een deal hebben.

Tenzij je een ontwerpwedstrijd start.

Wat is een ontwerpwedstrijd?

In een design wedstrijd krijg je diverse ontwerpen van verschillende designers.

Je betaalt je pas definitief als jij een winnaar hebt uitgeroepen. Je kiest dan uit alle inzendingen het design dat jij het beste vindt en krijgt de rechten op dat ontwerp.

Globaal verloopt een ontwerpwedstrijd zo:

  • Je beschrijft wat je nodig hebt
  • Je kiest een prijsklasse
  • Je start daarmee de wedstrijd
  • Je beoordeelt ontwerpen van designers die binnenkomen op jouw wedstrijd
  • Je kunt anderen laten stemmen op de ontwerpen
  • Je geeft feedback op de ontwerpen zodat designers die kunnen aanpassen
  • Je kiest een winnaar

Waar start je een ontwerpwedstrijd?

Welk platform kun je het beste kiezen om een design wedstrijd te plaatsen? We bekeken er 3. Op alle drie deze platforms zul je voldoende designers vinden. De verschillen zitten vooral in de hoeveelheid Engelstalige designers, de mate van begeleiding en de flexibiliteit qua prijs.

  • Wil je designers van over de hele wereld, heb je behoefte aan veel begeleiding bij de wedstrijd opzetten en vind je het prima om te kiezen uit 3 prijspakketten:
    kies dan: www.99designs.com
  • Wil je vooral Nederlandstalige designers, kun je wel wat begeleiding gebruiken en wil je de mogelijkheid om de prijs zelf te bepalen bepalen:
    kies dan: Brandsupply.nl
  • Wil je alleen maar Nederlandstalige designers, heb je geen begeleiding bij de wedstrijd nodig en wil je de prijs ook zelf kunnen bepalen:
    kies dan: Ontwerpen-voor-geld.nl

Lees later deze week ook: kispi.nl – 3 platforms voor design wedstrijden

Kenmerken designwedstrijden

Voor je een ontwerpwedstrijd start, is het goed om te weten wat dat nou precies inhoudt.

Ook werk voor jou te doen

Een voorwaarde om een design wedstrijd te starten is dat je helder hebt waar jouw bedrijf voor staat en wat je precies nodig hebt. Je schrijft namelijk zelf een wedstrijd voor een bepaald product uit en presenteert de identiteit van jouw bedrijf in je opdracht. Waar je in een 1-op-1 gesprek met een designer misschien al brainstormend tot deze antwoorden komt, zul je bij een ontwerpwedstrijd deze info zelf moeten verzamelen. Ons advies: gebruik het My Moodboard Huisstijl oriëntatie werkboek en lees ons artikel over hoe je je eigen huisstijl achterhaalt voor je een wedstrijd start.

Lees ook: kispi.nl – In 3 stappen naar je eigen huisstijl

Niet goed, geld terug, behalve bij gegarandeerde wedstrijden

De meeste websites waar je een design wedstrijd kan plaatsen vragen dat je vooraf betaalt. Zo beschermen deze sites zich tegen malafide en wanbetalende opdrachtgevers. Vaak is er wel een ‘Niet goed, geld terug’ beleid. Met andere woorden: als er geen design tussen zit dat je aanspreekt, hoef je niets af te nemen, tenzij je een ‘gegarandeerde’ wedstrijd gestart bent. In dat geval heb je vooraf aangegeven dat je sowieso een winnaar zal uitroepen. Op zulke wedstrijden volgt vaak meer respons van ontwerpers dan op wedstrijden waar geen zekere omzet uit volgt voor de designers.

Lees ook: kispi.nl – 3 platforms voor design wedstrijden

Oefenen met feedback geven

In een design wedstrijd geef je de ontwerpers feedback over wat ze aanleveren. Dat kan door een comment achter te laten, een rating voor hun design te geven of een ontwerp af te keuren. Op deze manier stuur je de designers aan en weten ze of ze in de goede richting denken. Met jouw feedback kan hun ontwerp alleen maar beter worden. Een opfriscursusje feedback geven: benoem altijd eerst iets positiefs, beschrijf je commentaar objectief met ik-boodschappen en zeg wat het met je doet. Doe suggesties ter verbetering en vermijd het woordje ‘maar’ in je verhaal.

Lees ook: Wikipedia – Feedbackregels

Crowdsourcend naar een nieuw design

Ontwerpwedstrijden bieden een unieke mogelijkheid om het algemene publiek (de ‘crowd’) te peilen voor je een design kiest. Je kunt namelijk de wedstrijdpagina delen met anderen, zoals je familie, vrienden of klanten. Je kan hen ook laten stemmen op hun favoriet. Deze manier van werken, crowdsourcen, kan je helpen bij het kiezen van een design dat het beste bij je doelgroep en bedrijf past.

Lees ook: oreilly.com – On co-creation, contests and crowdsourcing

Enige controversie

Als je googelt op de term ‘ontwerpwedstrijden’ kom je ook negatieve reacties tegen. Sommige designers zijn kritisch op websites met designwedstrijden: ze hekelen het principe dat je werk verricht maar niet altijd betaald krijgt. Die kritiek is vanuit hen goed te begrijpen. Aan de andere kant winnen goede designers vaak wedstrijden en krijgen zij dus wel een vergoeding voor hun werk. Bovendien zijn deze websites mooie plekken voor ontwerpers om klantencontact te oefenen en een portfolio en zichtbaarheid op te bouwen (nog los van de kick door het wedstrijd element). Ook voor designers zijn er dus pluspunten aan ontwerpwedstrijden.

Zou jij je huisstijl laten ontwerpen met een ontwerpwedstrijd? Of heeft direct contact met 1 designer jouw voorkeur?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.