Showcase: Social Media Check

Social Media Check
Wat zegt Nederland over jouw merk?

Wat vinden de mensen in Nederland van jouw merk? Vooral nu Social Media zoals Facebook, Linkedin en Twitter steeds populairder worden is het steeds lastiger om in de gaten te houden wat er over jouw bedrijf wordt geschreven.

Een tijdje geleden schreef ik al een artikel over hoe ik Google Alerts gebruik. Een andere tool die zich vooral toelegt op Social Media is SocialMediaCheck.nl. Naast het vinden van Social Media berichtgeving heeft dit programma nog 2 grote voordelen:

  • Toegespitst op gebruik in de Nederlands(talige) Social Media. Het is gebouwd door de Nederlandse bedrijven Greenberry en Teezir.
  • Toegang is gratis en inclusief updates van de resultaten per e-mail. Tot zover ik weet is er op dit moment geen betaalde variant. Maar wie weet zit dat al in de pijplijn.

Ga naar de Social Media Check

Zoeken in de Social Media Check

Het werkt eigenlijk heel simpel. Je vult je merknaam in en drukt op zoeken. Ik heb het geprobeerd met de naam Kispi. Ik zie dan een overzicht met allemaal berichten, vooral van Twitter.

Ik kan vervolgens het bericht en de auteur aanklikken en daarmee de bron direct bekijken. Daarnaast staan er nog enkele filters en overzichten op de pagina.

Beperken tot Twitter of Facebook

Je kan de resultaten filteren op Social Media netwerk, zodat je bijvoorbeeld alleen Twitter of Facebook berichten ziet. Ook kun je filteren op soort media, zoals video, nieuws, blogs, etc.

Taartgrafiek met daarin de verschillende social media bronnen

Via een taartgrafiek kun je de verdeling van berichten over de verschillende netwerken zien. In het geval van Kispi is dat nu 97% uit Twitter en 3% uit nieuwssites.

Meest voorkomende trefwoorden

Je kan eens kijken over welke onderwerpen veel wordt geschreven. Perfect om rondom een product lancering of event te onderzoeken of er aandacht voor is op de social media.

Meest actieve mensen

Wie sturen toch al die berichten? Mensen die positief over jouw bedrijf schrijven zijn de ambassadeurs van je merk. Probeer met ze in contact te treden en een fan base te bouwen. ZIjn er klagers, spreek ze dan aan en probeer de problemen op te lossen.

Wat zou jij willen weten over jouw bedrijf op social media?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.