Minder marketing, meer verkoop via affiliates

affiliate
De keten van adverteerders, affiliates en bezoekers.

Is de marketing van jouw bedrijf een van je kerntaken en -competenties of ben je liever met de inhoud bezig?

Er zijn manieren om een deel van je marketing uit te besteden waarbij jij een commissie betaalt per verkoop. Bedrijven waaraan je dit uitbesteedt hebben er in dat geval zelf belang bij dat er verkopen plaatsvinden, want dan verdienen zij eraan.

Dit commissiemodel heet in de online wereld: Affiliate Marketing

Affiliate Marketing

Als jij bereid bent een deel van je marketing budget vrij te maken om meer verkopen te realiseren, zou Affiliate Marketing wel eens iets voor jou kunnen zijn.

Letterlijk betekent ‘affiliate’ (je zegt: ‘Af-fi-li-jet’) in het Engels zoiets als ‘filiaal’, of ‘gelieerde onderneming’. In de internetwereld bedoelen we met affiliate eigenlijk meer: ‘partner’. Een affiliate is een bedrijf dat los van het jouwe staat en mede jouw product promoot, in ruil voor commissie. Zo helpt een affiliate je aan verkeer naar je website en koopgrage bezoekers.

affiliate

Wat doen afiliates voor jou?

Affiliates vragen dus een deel van je marketingbudget en daar staat een aantal koopgrage bezoekers tegenover. Hoe meer commissie je betaalt, des te meer affiliates je kunt aantrekken. Bekende namen als bol.com, wehkamp.nl en otto.nl (die allemaal met affiliate marketing werken) wekken vertrouwen op bij de bezoeker en kunnen daardoor weer een lagere commissie rekenen.

Meestal gaat het bij deze partijen om een percentage van 5 tot 15 %, mede afhankelijk van de ordergrootte. Vaak is de vergoeding een ‘Cost-per-Sale’ (CPS); de adverteerder betaalt dan per verkoop. Andere opties, afhankelijk van je doelen, zijn ‘Cost-per-Click'(CPC), ‘Cost-per-Mille’ (CPM; per duizend bezoekers) of ‘Cost-per-Lead'(CPL).

Hoe meet je de commissie?

Belangrijk is dat je op een of andere manier bijhoudt van welke affiliate bezoekers komen; het zogenaamde ‘tracken’. Je wilt immers achterhalen aan wie je commissie moet betalen.

Dit tracken kun je op verschillende manieren vormgeven:

Uitbesteden

Je neemt een abonnement bij een affiliate netwerk zoals Daisycon.nl of Zanox.com of een marketingbureau zoals conversive.nl en laat hen alles regelen.

  • Voordeel: Je hoeft er verder niet teveel over na te denken.
  • Nadeel: Je hebt abonnementskosten.

Software

Je zoekt een software pakket dat je hierbij helpt, bijvoorbeeld postaffiliatepro.com, of je laat zelf een stukje software ontwikkelen. Dat kan vrij simpel zijn, of heel moeilijk, afhankelijk van je plannen.

  • Voordeel: Tracken wordt makkelijker en zuiverder dan de methoden die hierna staan.
  • Nadeel: Je moet een investering in tijd (en soms geld) maken om deze software te installeren.

Google Analytics

Je houdt de bronnen van je verkeer via Analytics bij en je stelt doelen in als een verkoop plaatsvindt.

  • Voordeel: Je kijkt sowieso al in Analytics, dus deze optie vergt weinig extra investering.
  • Nadeel: Google Analytics is niet nauwkeurig en vraagt dat je rapportages maakt.

Aparte landingspagina

Je kunt een aparte landingspagina aanmaken waar bezoekers terechtkomen als ze via de affiliate op een link naar jouw pagina klikken. Op die pagina vindt dan de bestelling plaats en zo kun je de affiliate tracken.

  • Voordeel: Die landingspagina is zo gemaakt.
  • Nadeel: Als bezoekers door de site gaan scrollen, gaan ze weg van de landingspagina en gaat het tracken verloren.

Kortingscode

De adverteerder geeft een code aan de affiliate (bijvoorbeeld: KISPI2013), die de bezoeker moet invoeren in het bestelproces. Meestal werkt dit alleen als er bijvoorbeeld een korting te krijgen is voor de bezoeker; dan heeft het invoeren van een code zin voor de bezoeker en doen ze het (anders niet altijd).

  • Voordeel: Dit levert een duidelijke manier van meten op en een veld in het bestelformulier is zo toegevoegd.
  • Nadeel: Als je ‘kortingscode’ vermeldt op je site en andere bezoekers zien dat, gaan ze via Google op zoek naar kortingscodes en gaan je ‘gewone’ bezoekers gebruik maken van de affiliatecode. Dit nadeel kun je ondervangen door op de website van de affiliate de instructie te vermelden dat de bezoeker de code moet zetten in het opmerkingenveld. Je noemt het woord ‘kortingscode’ dan niet op jouw site en krijgt dan ook geen kortingzoekers naar je pagina. Je kunt in plaats daarvan ook een ander woord voor ‘kortingscode’ gebruiken. Maar hoe dan ook: deze opties worden al snel ingewikkeld en zijn foutgevoelig waardoor het tracken onnauwkeurig wordt.

Starten met Affiliate Marketing

Je zult eerst na moeten gaan of je klaar bent voor affiliates die jou gaan helpen je product te verkopen. Als je eruit bent, is technisch gezien de makkelijkste investering een stukje eigen software in je website laten bouwen. Hoe werkt dit? Je geeft je affiliates een url met een toevoeging, die je zelf verzint, bijvoorbeeld: www.kispi.nl/?utm_source=saunaenthermen

Je vraagt je webbouwer om te zorgen dat deze code bij een bestelling komt. Zo kun je zien van welke website de order afkomstig is. Dit is voor je webbouwer heel makkelijk te maken.

Hoeveel de commissie zou moeten zijn, is afhankelijk van je marge en hoeveel van je marketingbudget je vrij kan maken.

Stof tot nadenken? Ik vind het leuk om te horen of je overweegt met Affiliate Marketing aan de slag te gaan. Laat een reactie achter!

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.