Likes overzetten naar een nieuwe site

Kun je likes verhuizen
Kun je likes verhuizen

Kun je de likes, tweets, shares en andere sociale media signalen verhuizen als je de URL (website adres) van een pagina verandert?

Ik wilde dit weten omdat ik een website ga verhuizen en me afvroeg of ik de ‘vind ik leuks’ kan meeverhuizen. En als dat niet zo is: of het dan interessant kan zijn om de oude website te laten bestaan naast de nieuwe website zodat al die likes, tweets en shares ook bewaard blijven.

Ondertussen wijst alle informatie erop dat het verhuizen van sociale media signalen niet mogelijk is. Daarbij ben ik nu van mening dat het kwijtraken van al die likes, tweets en shares niet zwaarwegend genoeg is om een website dubbel uit te voeren. Want om een oude site te bewaren moet er wel aantoonbaar effect zijn.

Het effect van likes op je positie in Google

Regelmatig kom ik berichten tegen dat sociale media belangrijk is voor je positie in de zoekresultaten. Hoe groot het effect is lijkt een stuk minder duidelijk. Naar aanleiding van een vraag die ik op de Google community SEO Questions stelde heeft een expert panel in een video haar mening gegeven. Allereerst hoor ik ze regelmatig zeggen dat het effect van social media laag en in ieder geval moeilijk aantoonbaar is.

Van de case studies waarbij pagina’s met veel likes hoog in Google scoren zeggen ze dat dat niet per se komt door de likes. Als een pagina zo populair is dat veel mensen op ‘vind ik leuk’ klikken of de pagina delen dan gaat dat vaak samen met veel online discussies en andersoortige aandacht voor een pagina. Op die manier komen er extra link naar jouw website. Het zijn die links die een pagina een boost in Google geven.

En die links kun je wel verhuizen naar je nieuwe site, of eigenlijk doorverwijzen. Als iemand dan op die link klikt komen ze op je nieuwe website. Je kan natuurlijk ook contat opnemen met de website die een link heeft opgenomen naar jouw website en vragen of zij die link willen aanpassen naar je nieuwe website.

Verwijs oude pagina’s door naar je nieuwe website

Als je een URL gedeeld hebt via sociale media dan klikken mensen daarop en komen op je website. Een verhuizing van website betekent dat al die mensen die in de sociale media op jouw website klikken naar de verkeerde (oude) site gaan. Gelukkig kun je de bezoekers doorverwijzen naar je nieuwe site zodat ze alsnog op de pagina komen die ze verwachten.

Nieuwe berichten die je plaatst op sociale media bevatten natuurlijk je nieuwe adres. Voor de oude berichten maakt het niet zoveel uit mits je dus zorgt voor een goede doorverwijzing.

Social proof in je social media signalen

Het staat natuurlijk wel erg leuk: een pagina met 120 likes, 20 Google+ shares en 15 tweets. Het geeft aan dat een fors aantal mensen die pagina interessant vindt. En dat kan voor een bezoeker aan die pagina reden zijn om door te lezen of zelf ook te delen. Als zoveel mensen het interessant vinden dan zal het ook wel de moeite waard zijn: dat is social proof.

Als je een website verhuist dan begin je weer op 0 likes, 0 Google+ shares en 0 tweets. En daarmee mis je natuurlijk wel een belangrijk effect op je bezoekers. En omdat je niet kan verhuizen zit er niets anders op dan opnieuw te gaan sparen. Overigens kom ik zo wel op een vervolgvraag voor mijn todo lijst: hoe zorg je dat je zo snel mogelijk die eerste likes en shares krijgt?

Voor nu is de belangrijkste conclusie dat die sociale media signalen geen reden zijn om de website dubbel uit te voeren. We gaan vers beginnen en werk maken van het opnieuw laten groeien van aandacht in de sociale media.

Lees ook: Kispi.nl – website verhuizen of dubbel uivoeren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.