Krijg meer klanten: word zelf uitgever

story telling
Vertel jouw verhaal
photo credit: Jill Clardy via photopin cc

Wil jij ook meer klanten? Kun jij je voorstellen dat je de strijd om de klant wint met zelf informatie publiceren waar jouw doelgroep behoefte aan heeft?

Dit concept staat bekend als ‘content marketing’.

Laatst was ik bij de eerste bijeenkomst van de Content Club Nederland, een ontmoetingsplaats voor marketeers die hierin geloven.

Marketing directeuren van drie bedrijven die content marketing inzetten beschreven daar hoe zij dat doen. Dit inspireerde mij om op kispi.nl een serie te wijden aan content marketing.

Content Marketing: hoezo?

Hoe jij klanten krijgt is veranderd sinds de komst van het internet. Er is inmiddels zoveel informatie beschikbaar via zoveel verschillende bronnen: klanten gaan zelf op zoek naar wat ze nodig hebben om een verkoopbeslissing te nemen en doen dat op hun eigen voorwaarden.

De klanten van tegenwoordig willen weten hoe ze hun problemen moeten oplossen. Ze zijn niet geïnteresseerd in bedrijven die de wereld laten zien hoe geweldig zij zijn. Consumenten willen weten: ‘What’s in it for me?’

Als ondernemer kun je deze vraag zelf het beste beantwoorden. Jij kent het product als geen ander, maar je moet je wel inleven in je klant. Makkelijk gezegd, minder makkelijk gedaan? Inderdaad: vooral nu internet de rol van televisie, kranten en tijdschriften in koopbeslissingen heeft overgenomen en consumenten veel beter geïnformeerd zijn.

Content Marketing: geef info die je klant wil – op boeiende en gepaste wijze

Promotie van jouw eigen bedrijf zou er uit moeten bestaan dat jij jouw klanten zelf precies die informatie levert waar zij behoefte aan hebben. Als je dat ook nog op een boeiende en gepaste wijze doet, ben je zogezegd spekkoper. Je zou een stuk van je marketingbudget vrij kunnen maken om met jouw expertise te laten zien hoe je klant zijn probleem kan oplossen met jouw product of dienst.

De tijd is echt voorbij dat je kon volstaan met een prijslijst en kort foldertje. Kopers in deze tijd hebben behoefte aan best practices, case studies, how to’s, succes verhalen en ga zo maar door.

Ik geloof daadwerkelijk dat je, als je succesvol wilt ondernemen in deze tijd, je zult moeten wagen aan content marketing. Dat betekent dat je jezelf als uitgever gaat zien en met eigen uitingen de dialoog aangaat met je potentiële klant; nog voordat je diegene gesproken hebt.

Content Marketing in de praktijk

Over content marketing in de praktijk wijd ik op kispi.nl een korte serie. In een volgende blogpost beschrijf ik hoe Conquaestor, Triodos en Kennedy Van der Laan hun content marketing strategie vormgeven. In een derde blogpost beschrijf ik hoe je content marketing zelf in de praktijk kunt brengen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.