Hoe zorg je dat fans alle updates ontvangen van jouw Facebook fanpage?

facebook
Lezen je fans al jouw updates?
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

Regelmatig hoor ik van mede ondernemers hoe lastig het is om te zorgen dat fans alle updates van hun Facebook fanpage zien. Ze krijgen soms zelfs mails van fans die berichten missen terwijl die fans wel graag alle berichten willen zien.

Aangezien Facebook ook de optie “Promoot je bericht” heeft ingevoerd zijn er zelfs complot denkers die menen dat Facebook expres het bereik van fanpages verlaagt zodat je wel gedwongen bent om je berichten betaald te promoten.

Of invoering van de optie “Promoot je bericht” daadwerkelijk het bereik van fanpages verlaagd heeft weet ik niet. En echt interesant vind ik het ook niet: je kan daar toch niets aan veranderen. Er zijn echter gelukkig wel andere manieren om te zorgen dat je fans meer van jouw updates zien.

Hieronder staan een aantal van de belangrijkste redenen waarom fans minder van jouw updates zien en hoe je daar iets aan kan doen:

Fans hebben alleen op “Vind ik leuk” geklikt

De meeste fans klikken alleen op “Vind ik leuk”. En dat is niet genoeg om gegarandeerd alle berichten te ontvangen. Probeer maar eens het volgende:

  • Doe alsof je een fan bent en ga naar een fanpage (niet die van jezelf).
  • Klik op “Vind ik leuk”.
  • Zet je muis op de “Vind ik leuk” knop en wacht.
  • Je ziet nu een klein schermpje komen met twee belangrijke opties:
    • Meldingen ontvangen – Als je dit aanvinkt krijg je bij elke update van die fanpage een melding.
    • Weergeven in Nieuwsoverzicht – Zorg dat deze optie aanstaat zodat Facebook weet dat je updates wilt ontvangen.

Als je fans je mailen dat ze niet al je berichten ontvangen kun je ze dus zeggen dat ze bovenstaande 2 opties moeten aanzetten. Daarnaast kun je ze dit ook vragen in een Facebook bericht en/of in je nieuwsbrief.

Fans doen te weinig met jouw berichten

Veel gebruikers volgen veel pagina’s en hebben veel vrienden. Dat betekent dat als alles zichtbaar zou zijn hun nieuwsoverzicht veel te lang wordt. Daarom sorteert en selecteert Facebook berichten. Een gebruiker krijgt dan alleen de berichten waarvan Facebook denkt dat die persoon ze interessant vindt. Facebook gebruikt daarvoor een systeem dat ze Edgerank noemen.

De Edgerank bepaalt mede of een fan jouw update ziet:

  • nieuwe artikels scoren hoger
  • berichten met meer likes, shares en reacties scoren beter
  • artikels scoren hoger bij de fans die vaker op jouw pagina actief zijn

Als je een groter bereik wilt kan het dus helpen om je Edgerank te verbeteren. En dat doe je dus door berichten te schrijven die je fans niet alleen leuk vinden maar die ze ook liken, delen en waar ze op klikken en reacties op achter laten. Hoe meer interactiviteit hoe groter je bereik. En als iemand je berichten alleen leest en er verder helemaal niets mee doet zal het algoritme van Facebook denken dat die persoon jouw pagina niet zo interessant vindt.

Je hebt negatieve feedback gekregen

Kijk eens naar een bericht in je eigen nieuwsoverzicht. Je hebt de optie om een bericht te verbergen of zelfs als spam te rapporteren. De persoon die dit doet zal minder te zien krijgen van die Facebook fanpage. Soms, als een fanpage een bericht deelt dat niet past bij die pagina gaan mensen dat verbergen. En als maar genoeg mensen negatieve feedback geven dan gaat dat ook meetellen als negatief signaal voor je hele pagina. Je bereik wordt dan dus kleiner.

Bijvoorbeeld bij commerciële acties en winacties moet je extra opletten. Je kan bezoekers irriteren waarna ze negatieve feedback geven, soms hebben ze niet eens door dat een actie van jou komt waardoor ze je pagina eigenlijk ongewenst blokkeren. Hetzelfde kan ook gebeuren als je te vaak plaatst, je berichten niet herkenbaar zijn of als je te ver afwijkt van het onderwerp van jouw fanpage.

De oplossing klinkt simpel maar is eigenlijk complex: schrijf gave content waar mensen positief op reageren. Kies een duidelijk onderwerp en bijpassende doelgroep en ga berichten schrijven die zij interessant vinden.

edit: 7 augustus 2013
Sinds kort zijn er nieuwe pagina statistieken voor Facebook pagina’s waar je beter inzichtelijk kan maken of er negatieve feedback is. Ga naar de statistieken van je fanpage en klik op het tabje “berichten”. Bovenaan de lijst staat een drop down lijstje. Die staat standaard op “Klikken op berichten/Vind-ik-leuks, reacties en gedeelde items”. Zet deze op “Verborgen berichten, alle berichten verborgen, gerapporteerde berichten”. Je ziet dan per bericht hoeveel negatieve feedback er is gegeven.

Wat doe jij allemaal om te zorgen dat fans al jouw updates lezen?

Comments

  1. Melanie Jansen zegt

    Ik heb 200 pagina’s die ik zo moet checken. Kan het ook automatisch. Bijvoorbeeld dat een computer het voor je doet? 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.