Eerst denken dan doen: waarom zou je een Facebook-pagina starten?

facebook
Wat zijn jouw doelstelling op Facebook?
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

Waarom zou je een Facebook-pagina starten voor jouw bedrijf? Ik heb wel eens het gevoel dat soms alleen de volgende twee punten tellen:

  1. Ik wil een Facebook-pagina.
  2. Ik wil een community, lees: veel fans.

Dat is snel geregeld. Een fanpage opzetten doe je in enkele minuten en fans kun je kopen per duizendtallen. Maar daar houd je geen kwalitatieve Facebook-pagina aan over. Een zakelijke Facebook-pagina moet natuurlijk wel bijdragen aan jouw bedrijf. En volgens mij is dat ook wat de meeste ondernemers willen.

Wat je nodig hebt is een duidelijk doel zodat je kan gaan werken aan het bereiken van dat doel. Een doelstelling geeft richting en helpt je prioriteiten stellen. En het helpt je om achteraf te beoordelen of je investering de tijd en het geld waard was.

8 soorten doelstellingen van een Facebook-pagina

Het begint met de vraag wat jij wilt bereiken met Facebook. Als een bezoeker naar jouw Facebook-pagina komt kijken, wanneer noem je dat bezoek dan succesvol? Om je tijd te besparen heb ik een aantal doelstellingen verzameld die passen bij een Facebook-pagina.

  • Verhogen naamsbekendheid: Via Facebook stuur je regelmatig berichten en updates over jouw bedrijf en/of producten. Bezoekers van je pagina kunnen die berichten liken, sharen of een reactie achterlaten. Als je dat succesvol doet komen fans van je pagina (en eventueel hun vrienden) regelmatig de naam van jouw bedrijf tegen en weten ze wat je aanbiedt. Tegen de tijd dat ze nodig hebben wat jij verkoopt is de kans groter dat ze aan jou denken.
  • (Potentiële) klanten informeren: Bijvoorbeeld bij evenementen, acties en veranderlijke markten en producten kan Facebook erg handig zijn om het laatste nieuws en updates te communiceren. Je zou Facebook zelfs kunnen gebruiken ter vervanging van je bedrijfswebsite.
  • Je doelgroep leren kennen: Via likes, shares en reacties op Facebook geven mensen feedback op jouw berichten. Je kan vragen stellen, enquêtes houden en discussies starten. Dat is een perfecte manier om meer te weten te komen over de wensen van jouw doelgroep.
  • Meer betrokkenheid: Je biedt mensen de mogelijkheid om mee te praten. In de vorige bullet noemde we al het voordeel dat meepratende mensen je iets leren over je doelgroep. Deze verhoogde betrokkenheid kan je ook helpen om van eenmalige klanten vaste klanten te maken of zelfs ambassadeurs van jouw merk: dan raden ze jouw product aan bij anderen.
  • Meer bezoekers naar je website: De Facebook pagina kan ook helpen om de hoeveelheid bezoekers op je website te verhogen. Bijvoorbeeld omdat je af en toe een bericht plaatst met een link naar je website. Op indirecte wijze kan een Facebook pagina je ook helpen. Zo kan een populaire Facebook pagina ook uitstralen naar je website en je zoekresultaten in Google verbeteren.
  • Lanceringen: Een enthousiaste fanbase die de berichten op jouw fanpage volgt is natuurlijk een geweldige kickstarter voor lanceringen. En dat kan van alles zijn: van een nieuw product, een evenement tot aan try outs. Plaats een mooi aanbod en breng dat meteen onder de aandacht bij veel mensen.
  • Grotere leads-database: Je kan via je Facebook pagina ook werken aan je leads-database, bijvoorbeeld e-mail adressen, telefoonnummers, adresgegevens, etc. Je opent dan eigenlijk een tweede kanaal om (potentiële) klanten te bereiken. Via een app maak je bijvoorbeeld een inschrijfformulier of winactie op je Facebook-pagina in combinatie met een cadeau dat je weggeeft, bijvoorbeeld een ebook, sample of gratis adviesgesprek.
  • Meer omzet: Uiteindelijk moeten je marketing doelstellingen leiden naar meer omzet. Facebook kan daarin een tussenstap zijn zoals bij de doelstellingen hierboven. Je kan echter ook direct verkopen, bijvoorbeeld via een geïntegreerde Facebook webshop. Een alternatief is het plaatsen van berichten berichten met speciale aanbiedingen en kortingen. Deze berichten leiden dan direct naar een verkoop pagina op je website.

Zonder doelstelling zou je niet weten wat voor soort berichten je moet plaatsen op Facebook. En als ik wel eens ondernemers over Facebook hoor dan is juist dat een van de grootste uitdagingen: wat zet je in hemelsnaam op Facebook? Begin met je doelstelling en je hebt waarschijnlijk al een idee. Wil je bijvoorbeeld meer verkopen dan kun je links met kortingen of nieuwe producten plaatsen. Ga je juist voor meer betrokkenheid plaats je posts waarvan je hoopt dat ze een discussie uitlokken op Facebook.

Bepaal jouw Facebook doelstellingen

Leuk zo’n rijtje van 8 doelstellingen, maar hoe vertaal je dat naar specifieke doelen voor jouw Facebook pagina? In mijn volgende blogpost ga ik in op het SMART systeem dat je helpt om je doelstellingen zo specifiek en bruikbaar mogelijk te maken. Daarnaast ben ik bezig met een e-book met daarin 18 voorbeeld sjablonen van Facebook doelstellingen.

Volg ons via de twitter accounts @kispi_blog, @erikgloudemans of onze RSS feed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.