5 redenen waarom ik twitter en nog 20 andere redenen om te twitteren

Twitter
25 redenen om te twitteren

Twitter roept bij een aantal mensen direct de volgende vraag op: Waarom zou ik Twitter gebruiken? Ik heb me die vraag ook vaak gesteld en ondertussen voor mezelf beantwoord.

Allereerst ben ik eens gaan onderzoeken waarom mensen Twitter gebruiken. Er zijn genoeg blogposts over dit onderwerp. Ik heb me eigenlijk verbaasd over de hoevelheid manieren waarop je twitter nuttig kan inzetten. Tegelijkertijd zag ik daarmee ook op hoeveel manieren ik Twitter niet gebruik. Deze staan verderop in deze blogpost.

Nadat ik mijn eigen gebruik van Twitter tegen het licht hield kwam ik al heel snel op 5 redenen die twitter voor mij interessant maken.

De 5 redenen dat ik twitter

  1. Nieuws – op Twitter gaan nieuwtjes razendsnel. Ik volg de tweeps die relevante informatie plaatsen over de onderwerpen waar ik ook websites en blogposts over maak. De laatste nieuwtjes, geintjes en trends komen razendsnel voorbij. Daarnaast gebruik ik de zoekfunctie en de hashtags om nog meer informatie te vinden en om nieuwe Tweeps te vinden die interessant zijn om te volgen.
  2. Concurrentie – Vaak hebben concurrerende websites ook een twitter account. Door die te volgen kan ik snel en makkelijk inzicht krijgen in de activiteiten van mijn concurrenten.
  3. Netwerken – Twitter maakt mensen en bedrijven bereikbaar. Of het nu gaat om grote bedrijven en beroemdheden of juist gebruikers en potentiele klanten, als ze een twitter account hebben zijn er vaak mogelijkheden waarmee ik direct contact kan leggen.
  4. Promotie – In plaats van luisteren kun je ook zelf gaan uitzenden. Mijn twitter accounts beginnen steeds meer (relevante) volgers te krijgen. Daardoor kan ik ook mijn websites, blogposts en acties promoten door er een tweet over te schrijven.
  5. Tijdverdrijf – Soms heb ik gewoon even geen zin om te werken. Dan biedt Twitter uitgebreide mogelijkheden mooie websites, interessante weetjes en leuke geintjes tegen te komen. Hier zit trouwens wel een stevig risico aan, je bent makkelijk langer bezig dan je vooraf van plan was.

20 andere redenen om te twitteren

Mijn gebruik van Twitter is eigenlijk nog vrij beperkt als je kijkt waar andere tweeps het twitteren voor gebruiken. Hieronder zet ik nog eens 20 redenen die ik tegenkwam maar die niet direct in mijn lijstje van doelen staan. Misschien kunnen ze jou helpen om te beslissen of Twitter iets voor jou is:

  1. Merkversterking – Je kan je bedrijfsnaam, je eigen naam of bijvoorbeeld een productnaam onder de aandacht brengen en zo de bekendheid verhogen.
  2. Werknemers volgen – Jouw werknemers twitteren misschien ook. Je kan zo zien wat ze bezighoudt. Overigens kun je je afvragen of je werkgevers dit wel waarderen in verband met hun privacy.
  3. Sollicitanten screenen – Veel werkgevers googlen hun sollicitanten al, bekijk dan ook hun twitteraccount.
  4. Kandidaten vinden – Via Twitter kun je op zoek gaan naar kandidaten voor een vacature. Plaats een tweet met de relevante hastags of adverteer via een twitter account met vacatures.
  5. Marktonderzoek – Welke vragen en opmerkingen worden er gemaakt rondom een bepaald bedrijf, product of dienst. Stel een vraag of analyseer gegevens vanuit de zoekmachine van Twitter.
  6. Proefballonnen oplaten – Je kan op Twitter snel een grote groep bereiken, perfect om eens een proefballonnetje op te laten, bijvoorbeeld voor een nieuw product.
  7. Gebruikers onderzoek – Als je als verkoper een grote twitter account hebt met gebruikers van jouw product dan heb je een perfect middel om eens te informeren naar de meningen van je gebruikers.
  8. Adverteren – Je kan op verschillende manieren adverteren en zo betaald aandacht genereren via Twitter.
  9. Reputatie Management – Of je nu Twitter gebruikt of niet, er is een kans dat anderen over jouw bedrijf of product praten. Met een twitter account kun je op dat soort discussies reageren, problemen oplossen en zo je online reputatie beschermen.
  10. Klant communicatie – Vooral als verkoper van een product heb je vooral contact tijdens en voorafgaand aan de verkoop. Met Twitter kun je actief bouwen aan een relatie met je klanten terwijl ze het product gebruiken.
  11. De kern raken – Je kan maar 140 tekens gebruiken. Daarmee dwingt Twitter jou om kernachtig en to the point te communiceren.
  12. Klant retentie – Nieuws kan via Twitter soms razendsnel gaan. Zie je op Twitter een klacht of vraag over jouw dienst, duik er dan meteen in en stuur een reactie.
  13. Nieuwe klanten – Verkopen en gunnen gaan hand in hand. Door via Twitter een relatie te bouwen werk je aan de gunfactor. Daarnaast is Twitter perfect om discussies op te pikken van mensen die een product zoeken, misschien is dat wel een perfect moment om jezelf te introduceren met inhoudelijke kennis.
  14. Tips & tricks – Op Twitter kun je snel en makkelijk een vraag stellen en antwoord krijgen. Kijk eens bij de hashtag #durftevragen.
  15. Places to be – Mond op mond reclame werkt perfect als je ergens mensen kent. Via Twitter ken je al snel op heel veel plekken mensen. Dat kan handig zijn als je ergens onbekend bent en je wilt eigenlijk gewoon vragen waar de gave restaurants zitten.
  16. Helpdesk – Steeds meer bedrijven hebben een webcare team. Handig als je een probleem met een bedrijf niet krijgt opgelost. Een tweet die wordt opgepikt door het webcare team kan soms wonderen doen. Hoe invloedrijker je account hoe beter dit werkt.
  17. Hoger in de zoekmachine – Zoekmachines willen jou graag de beste pagina’s laten zien. Populariteit in de sociale media zou hier een rol in kunnen spelen.
  18. Toppers in jouw niche – In vrijwel elk vakgebied zijn er de bekende en invloedrijke mensen. Hun mening telt zwaar en ze kunnen veel mensen bereiken. Gebruik Twitter om met deze connectors in contact te komen en te zien wat zij aanraden.
  19. Journalisten – Ook de pers gebruikt Twitter om het laatste nieuws te ontdekken. Dat werkt twee kanten op, je kan dus de journalisten in jouw vakgebied direct van relevante informatie over jouw bedrijf/product voorzien.
  20. Live feedback – Tijdens live events is Twitter heel goed te gebruiken om het publiek direct feedback te laten geven op iets wat er gebeurt. Zo kun je als organisator direct inspelen op de wensen van de mensen in de zaal of op het event. Als publiek heb je de kans om direct feedback te geven aan de organisator.

Wat zijn voor jou de redenen om Twitter te gebruiken?

Mede geinspireerd door:

Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.