Zelfstandig Ondernemers die slagen met Content Marketing

story telling
Hoe zet jij jouw verhaal in?
photo credit: Jill Clardy via photopin cc

Update: Charlotte’s Law wint Viva400 categorie online!

Content marketing is niet alleen voor grote bedrijven met enorme marketingbudgetten. Sterker nog: juist zelfstandige ondernemers kunnen enorm profiteren van de kracht van content marketing.

Toevallig schreven wij los van elkaar al eerder over voorbeelden van content marketing voor het MKB (in 7 Content Marketing Voorbeelden en 3 Content Marketing Voorbeelden).

Met deze gezamenlijke blogpost willen we laten zien dat ook kleinere zelfstandig ondernemers met content marketing mooie resultaten kunnen behalen.

In dit artikel laten we je aansprekende Nederlandse voorbeelden van succesvolle content marketing door zelfstandig ondernemers zien. Laat je inspireren om ook aan de slag te gaan met content marketing!

Voorbeeld 1: Werken vanuit het buitenland

André Gussekloo runt alweer een paar jaar WerkenVanuitHetBuitenland.nl waarin hij zijn kennis deelt over hoe je in het buitenland kan werken voor Nederlandse klanten. Vijf jaar werkte hij als freelance SEO tekstschrijver voor Nederlandse klanten op Gran Canaria en inmiddels is hij verhuisd naar Thailand.

 

Het lezen van het bekende boek The 4-Hour Workweek van Timothy Ferris was voor André het omslagpunt om werk te maken van zijn ambitie om in het buitenland te werken. Aangezien hij inmiddels veel kennis heeft over het werken vanuit het buitenland, is hij ook deze website gestart. Je vindt op zijn site veel artikelen met tips over hoe je dit kan realiseren en interviews met mensen die ook zo werken en leven.

Daarnaast verkoopt André zijn ebook met tips hierover en geeft hij online coaching aan mensen die in zijn voetsporen willen treden. Door het delen van zijn kennis middels zijn site, Facebook en Twitter in deze specifieke doelgroep, heeft hij een groot bereik gerealiseerd en is hij nu een autoriteit in het werken vanuit het buitenland.

Voorbeeld 2: Don Florito

Giada Graziani is eigenaar van bloemenwinkel Don Florito in Amsterdam. Ze heeft haar bloemenwinkel sinds 2005 en is met name gespecialiseerd in bruidsbloemwerk.

De passie van Giada voor bloemen deelt ze ook online middels haar blog en haar profielen op Facebook, Twitter en Pinterest. Ze deelt wat ze heeft gemaakt voor haar klanten en de zaken die haar opvallen in haar vakgebied om zo anderen weer te inspireren.

Met name de foto’s van eigen werk en ook van anderen zijn hierbij een belangrijk onderdeel van haar Content Marketing strategie. Hierdoor is ook Don Florito een mooi voorbeeld van het online delen van kennis over haar eigen vakgebied via een eigen blog en sociale media. Inmiddels komen bruidsparen uit het hele land naar haar winkel om bloemstukken voor hun trouwdag bij haar te kopen.

Voorbeeld 3: Het Rullen

Een mooi voorbeeld van content marketing waar dat niet meteen gebruikelijk is, is Hoveniersbedrijf Het Rullen uit Nuenen. Het Rullen ontwerpt “verrassende, onalledaagse tuinen” en legt die ook aan. Hoe breng je zo’n typisch offline product naar het internet? Het Rullen zet daar content marketing voor in.

1 tot 4 keer per maand blogt eigenaar Peter van Straalen over verschillende tuinonderwerpen; van tuinonderhoudtips tot voorbeelden van tuinen die Het Rullen heeft aangelegd. De website bevat ook een uitgebreide kennisbank met tuinontwerpen. Daarnaast geeft Het Rullen gratis ebooks weg in ruil voor een e-mailadres. Deze ebooks zijn gericht op tuinontwerp en zijn vooral bedoeld om je te helpen met het beslisproces: hoe bepaal je wat je wilt in je tuin.

Het Rullen Hoveniers gebruikt bovendien een bijzonder marketingkanaal: live webinars. Op de website en via de maillijst kondigt Het Rullen een live uitzending via internet aan (die telkens plaatsvinden op een zaterdagochtend). Peter van Straalen deelt in die uitzending verrassende tips om jouw tuin nog mooier te maken. In de uitzending is ook een vraag en antwoord gedeelte. Maar voordat de hovenier daaraan toekomt, maakt hij een pitch voor tuinontwerp en aanleg. Daar zit dan ook de meerwaarde voor het bedrijf om deze vorm van content marketing in te zetten.

Voorbeeld 4: Training, Lifestyle en Voeding

Een Amerikaans gezegde luidt: “If you’ve got it, flaunt it.” Oftewel: Laat zien wat je in huis hebt. Dat dit ook een vorm van content marketing kan zijn nemen topsporters Bram Crans en Melvin Schol vrij letterlijk. Deze judoka’s zijn zelf de fysieke boegbeelden van hun bedrijf Training Lifestyle en Voeding, waarmee ze trainingsprogramma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *