Hoe krijg ik die foto van Facebook?

facebook tags
Hoe krijg ik deze foto weg?

Op Facebook prijkt ineens een foto van jezelf waar je niet blij mee bent. Hoe kom je daar vanaf?

Voor de Facebookpagina van SaunaGespot willen we bezoekers vragen een ‘selfie’ voor de sauna te gaan maken: een zelfportret voor de ingang van het saunacomplex waar ze naartoe gaan.

Een leuke actie wellicht, maar het roept ook wat privacy vragen op. Wat nou als twee vriendinnen samen naar de sauna gaan, de een maakt de foto en zet die op Facebook, terwijl de ander daar niet blij mee is. Hoe krijgt ze die foto dan van Facebook?

Als je een foto van Facebook wil laten halen, volg dan dit stappenplan:

Stap 1: Als een tag is toegevoegd: untaggen

Op Facebook kun je ‘tags’ toevoegen aan een afbeelding. Wellicht heeft degene die de foto geplaatst heeft jouw naam getagd. Stap 1 is die dan verwijderen.

Open de gewraakte foto. Onderin zie je de link ‘opties’ met in het menu dat daarbij hoort ‘tags rapporteren/verwijderen’.

facebook tags

Je komt vervolgens bij een scherm waarin je kunt kiezen voor het verwijderen van de foto en het verwijderen van de tag. Kies eerst voor ‘Ik wil de tag van mezelf verwijderen’. (Op het verwijderen van de foto komen we zo).

facebook foto

Je hebt stap 1 nu gezet: de foto staat nog online in afwachting van verwijdering, maar is niet meer aan jou gelinkt.

Stap 2: Verzoek tot verwijdering indienen

Facebook is niet zo happig op zelf foto’s verwijderen als jij daar om verzoekt. Meestal zal Facebook je verwijzen naar degene die de foto gemaakt heeft. Via ‘Opties’ en dan ‘Rapporteren’ kun je aangeven dat je wilt dat de foto van Facebook gaat. (Als de tag nog niet verwijderd is, kom je hier via de link ‘Tags rapporteren/verwijderen’).

facebook foto

Als een van de vriendinnen uit ons voorbeeld bijvoorbeeld vindt dat de afbeelding weg moet omdat het geen mooie foto is, genereert Facebook een bericht dat je aan de plaatser kunt sturen.

facebook foto

De ander krijgt dan in zijn privé berichten inbox van Facebook deze melding en de mogelijkheid om erop te reageren:

facebook foto

Een beetje vriend doet wat je vraagt en klikt op verwijderen, waarna de zaak af is.

Je juridische poten om op te staan

Mocht je nog discussie met je Facebook vriend krijgen over het hoe en waarom: je zou nog met juridische termen kunnen smijten.

Wet bescherming persoonsgegevens

Een foto plaatsen van een ander zonder dat je daar toestemming voor hebt, is niet toegestaan vanuit privacy oogpunt. Een foto is namelijk een ‘bijzonder persoonsgegeven’ en mag niet zonder toestemming geplaatst worden online. In dit geval biedt de Wet bescherming persoonsgegevens je dus, eh, bescherming.

Portretrecht

Daarnaast kun je nog wel iets anders aanvoeren: als de foto gemaakt is zonder jouw toestemming, kun je vanuit het portretrecht een argument voor verwijdering inbrengen. Je moet dan wel een redelijk belang bij verwijdering hebben (meestal ligt dat in de privacy hoek).

Onrechtmatige daad

Nog een stapje verder kun je gaan als je vindt dat je schade lijdt door de foto. Dan zou je je nog kunnen beroepen op het Burgerlijk Wetboek. Dan zeg je dat er sprake is van een onrechtmatige daad en stel je de ander aansprakelijk, naast dat je verwijdering eist. Let op: de boel dreigt dan wel te escaleren.

Strafrecht

Er kan misschien ook sprake zijn van smaad, laster of belediging. Als de foto de grenzen van fatsoen overschrijdt, zou je aangifte bij de politie kunnen doen, naast je eis tot verwijdering bij de plaatser.

Mocht het zo ver komen, raad ik je aan in elk geval een jurist te raadplegen.

3 stappen om de opbouw van je website te bepalen

website
Maak zelf een opbouw voor je website

Wij zijn bezig met onze nieuwe sauna website, saunagespot.nl. We hebben hulp ingeschakeld om de naam te bepalen en we zijn nu bezig met een ontwerpwedstrijd op Brandsupply voor een geschikt logo en kleurenschema.

De volgende stap is de opbouw van de website zelf. Daavoor gebruik ik Word en vervolgens wireframes die ik maak met Balsamiq.

1) De structuur van je website bepalen

Het is helemaal aan jezelf wat je op je website wilt zetten en wat je daarmee wilt bereiken. Vind je dat lastig, schakel dan in dit stadium al een webdesigner in en praat eerst over de opzet en structuur van je website.

Nathalie en ik willen de website zo simpel mogelijk maken. Eigenlijk willen wij alleen de volgende elementen:

  • Homepage
  • Saunapagina: per pagina één sauna met tekst, foto’s, contactgegevens, etc
  • Blogpost/kennisbank: per pagina één artikel met foto
  • Evenement/arrangement: per pagina één evenement of arrangement met datum, prijs, locatie en andere belangrijke informatie
  • Overzichtspagina: via de homepage ga je naar overzichtspagina’s. Hierop vind je overzichten van andere pagina’s gebaseerd op categorie.
  • Service: dit zijn pagina’s met algemene voorwaarden, contactformulier en andere algemene pagina’s

2) Welke informatie komt er op elke pagina

Leuk zo’n saunapagina maar wat moet er komen staan? Ik heb een lijst gemaakt met punten die ik op de saunapagina wil opnemen. De eerste 10 punten zijn:

  • Naam
  • Contactgegevens
  • Foto
  • Beschrijving
  • Aantal reacties + de reacties zelf
  • Social Media: share en like buttons
  • Arrangementen van die sauna
  • Evenementen in die sauna
  • Google Maps
  • Openingstijden inclusief badkledingdag en damesdag

Dit heb ik voor elke soort pagina gedaan.

3) Wireframes maken met Balsamiq

Met bovenstaande lijsten van punten die ik op de verschillende pagina’s wil opnemen ben ik gaan werken aan wireframes. Dit wordt de blauwdruk van de website. In de wireframes maak ik dus heel nadrukkelijk geen gebruik van kleuren en andere designelementen. Ik teken gewoon met vakjes en lijntjes een webpagina.

Hieronder zie je mijn wireframe van de saunapagina. Omdat ik zoveel informatie kwijt wil ga ik gebruik maken van tabjes. Je ziet nu het tabje openingstijden met bovenaan de reguliere openingstijden en onderaan badkledingdag en vrouwendag. Van de andere tabjes heb ik ook wireframes gemaakt.
website

Voor bovenstaande wireframe heb ik gebruik gemaakt van Balsamiq. Dit is niet gratis. Voordat ik met Balsamiq werkte gebruikte ik Powerpoint of een kladblok om de wireframes te maken. Het gebruikersgemak heeft me overtuigd om te investeren in Balsamiq.

Je website laten maken

Met de wireframes, logo en kleurenschema heb je een volledig pakket waarover je intern of extern kan klankborden. Daarnaast biedt het ook een heel robuust handvat als je gaat praten met een webbouwer. Allereerst kun je met de wireframes je visie heel makkelijk laten zien en commentaar en toevoegingen van je bouwer vragen. Ook zal het makkelijk zijn voor een bouwer om een offerte af te geven.

Wil je zelf aan de slag dan zijn wireframes ook een perfecte stap om je eigen werk te structureren.

Heb jij je huidige website zelf gemaakt of laten maken? En door wie dan?

Likes overzetten naar een nieuwe site

Kun je likes verhuizen
Kun je likes verhuizen

Kun je de likes, tweets, shares en andere sociale media signalen verhuizen als je de URL (website adres) van een pagina verandert?

Ik wilde dit weten omdat ik een website ga verhuizen en me afvroeg of ik de ‘vind ik leuks’ kan meeverhuizen. En als dat niet zo is: of het dan interessant kan zijn om de oude website te laten bestaan naast de nieuwe website zodat al die likes, tweets en shares ook bewaard blijven.

Ondertussen wijst alle informatie erop dat het verhuizen van sociale media signalen niet mogelijk is. Daarbij ben ik nu van mening dat het kwijtraken van al die likes, tweets en shares niet zwaarwegend genoeg is om een website dubbel uit te voeren. Want om een oude site te bewaren moet er wel aantoonbaar effect zijn.

Het effect van likes op je positie in Google

Regelmatig kom ik berichten tegen dat sociale media belangrijk is voor je positie in de zoekresultaten. Hoe groot het effect is lijkt een stuk minder duidelijk. Naar aanleiding van een vraag die ik op de Google community SEO Questions stelde heeft een expert panel in een video haar mening gegeven. Allereerst hoor ik ze regelmatig zeggen dat het effect van social media laag en in ieder geval moeilijk aantoonbaar is.

Van de case studies waarbij pagina’s met veel likes hoog in Google scoren zeggen ze dat dat niet per se komt door de likes. Als een pagina zo populair is dat veel mensen op ‘vind ik leuk’ klikken of de pagina delen dan gaat dat vaak samen met veel online discussies en andersoortige aandacht voor een pagina. Op die manier komen er extra link naar jouw website. Het zijn die links die een pagina een boost in Google geven.

En die links kun je wel verhuizen naar je nieuwe site, of eigenlijk doorverwijzen. Als iemand dan op die link klikt komen ze op je nieuwe website. Je kan natuurlijk ook contat opnemen met de website die een link heeft opgenomen naar jouw website en vragen of zij die link willen aanpassen naar je nieuwe website.

Verwijs oude pagina’s door naar je nieuwe website

Als je een URL gedeeld hebt via sociale media dan klikken mensen daarop en komen op je website. Een verhuizing van website betekent dat al die mensen die in de sociale media op jouw website klikken naar de verkeerde (oude) site gaan. Gelukkig kun je de bezoekers doorverwijzen naar je nieuwe site zodat ze alsnog op de pagina komen die ze verwachten.

Nieuwe berichten die je plaatst op sociale media bevatten natuurlijk je nieuwe adres. Voor de oude berichten maakt het niet zoveel uit mits je dus zorgt voor een goede doorverwijzing.

Social proof in je social media signalen

Het staat natuurlijk wel erg leuk: een pagina met 120 likes, 20 Google+ shares en 15 tweets. Het geeft aan dat een fors aantal mensen die pagina interessant vindt. En dat kan voor een bezoeker aan die pagina reden zijn om door te lezen of zelf ook te delen. Als zoveel mensen het interessant vinden dan zal het ook wel de moeite waard zijn: dat is social proof.

Als je een website verhuist dan begin je weer op 0 likes, 0 Google+ shares en 0 tweets. En daarmee mis je natuurlijk wel een belangrijk effect op je bezoekers. En omdat je niet kan verhuizen zit er niets anders op dan opnieuw te gaan sparen. Overigens kom ik zo wel op een vervolgvraag voor mijn todo lijst: hoe zorg je dat je zo snel mogelijk die eerste likes en shares krijgt?

Voor nu is de belangrijkste conclusie dat die sociale media signalen geen reden zijn om de website dubbel uit te voeren. We gaan vers beginnen en werk maken van het opnieuw laten groeien van aandacht in de sociale media.

Lees ook: Kispi.nl – website verhuizen of dubbel uivoeren

Waarom boekhouden?

boekhouden
Je boekhouding gaat over je financiële gezondheid.

Als het gaat om boekhouden klinkt er al snel geklaag. Boekhouden is gewoonweg niet stoer en voor velen een verplichting die er nu eenmaal bijhoort.

Dat was ook de reden dat ik een blogpost schreef met 8 redenen om je boekhouding wel leuk te vinden. Maar dat gaat eigenlijk voorbij aan de vraag waarom we eigenlijk boekhouden.

Ik denk dat er 3 hoofdredenen zijn:

1) Wettelijk verplicht

Een ieder die een bedrijf of zelfstandig een beroep uitoefent, is verplicht van zijn vermogenstoestand …
BW:
boek 3 art. 15i lid 1

De overheid wil graag dat je een administratie bijhoudt en heeft dit geregeld in het burgerlijk wetboek, boek 3 art. 15i lid 1. Een vergelijkbare bepaling is er voor rechtspersonen in boek 2 art. 10 lid 1. In de wet inzake rijksbelastingen is een administratieplicht opgenomen in art. 52 leden 1 en 2. Deze wetten zijn niet echt makkelijk om te lezen, gelukkig kun je op de websites van de Belastingdienst en de KVK meer praktische informatie vinden over deze wettelijke administratieplicht.

2) Inzicht voor derden

Je vraagt je misschien af welke derde partij jouw boekhouding zou willen zien: De Belastingdienst is daar natuurlijk één van. Als je geen boekhouding hebt zal de Belastingdienst je inkomen schatten en dan is de kans natuurlijk groot dat ze aan de ruime kant zitten. Ook kan de Belastingdienst vragen stellen over jouw aangiftes. Een goede en duidelijke boekhouding maakt het een stuk makkelijker (en daarmee goedkoper) om de juiste informatie op te zoeken.

Andere partijen zijn bijvoorbeeld de bank, leveranciers/klanten en (potentiële) zakenpartners. Als partijen zaken met je doen en daarbij een risico lopen zullen ze meer willen weten hoe het zit met de financiële gezondheid van jouw bedrijf. Het bekendste voorbeeld is een lening bij de bank vragen. Maar ook andere partijen willen je gezondheid beoordelen. Bijvoorbeeld klanten die een langdurig contract aangaan, zakenpartners die willen investeren en leveranciers die op rekening leveren of bijvoorbeeld waardevolle spullen verhuren.

3) Inzicht voor jezelf

Juist voor jezelf is het zo belangrijk om de financiële gezondheid van je bedrijf in de gaten te houden. Jij bent volledig afhankelijk van je bedrijf als eigenaar en medewerker.

Het beste voorbeeld is misschien wel je debiteurenbeheer. Als je weet wie er laat betaalt kun je daar rekening mee houden en actie nemen. Hoe hoger het gemiddelde debiteurensaldo hoe meer rente je betaalt om te voorfinancieren. Via je boekhouding kun je ook achterhalen waar je grootste kosten zitten en wat je best lopende producten zijn, qua omzet en winst. En wat ik zelf heel belangrijk vind zijn seizoensinvloeden. Mijn websites gaan een stuk slechter lopen in de zomerse maanden. Ik slaap stukken beter nu ik weet dat het in september, als de eerste regen valt, weer aantrekt.

Wat is het belangrijkste inzicht uit jouw boekhouding?

De wettelijke plicht en belastingaangiftes horen er nu eenmaal bij en nodigt het meest uit om over te klagen. Een boekhouding opzetten die jou helpt om je eigen bedrijf beter te leren kennen is een keus die je zelf maakt. En als je er dan voor kiest om meer inzicht te krijgen via je boekhouding: wat voor soort informatie zou je dan willen?

Wat is het belangrijkste inzicht uit jouw boekhouding?

Nieuwe naam bedacht: wat nu?

Via een wedstrijd op brandsupply.nl hebben Nathalie en ik een naam voor onze nieuwe saunasite bedacht.

De nieuwe naam hebben we dus: hoe nu verder?

Zo snel mogelijk de domeinnaam registreren

Mijn devies is: registreer zo snel mogelijk je domeinnaam en varianten op die naam. Ik heb wel eens het idee dat zodra je gaat controleren of een naam nog bestaat deze binnen dagen tot weken weg is. Dat kan toeval zijn: iemand heeft misschien dezelfde associaties als wij. Het kan natuurlijk ook zijn dat er bij de bedrijven achter al die domeincheck tooltjes iemand zit mee te kijken die de namen voor zichzelf registreert. Hoe dan ook, zodra je een naam weet wil je die hebben. En je slaat jezelf echt 10 keer voor je hoofd als je net enthousiast begint te worden en die domeinnaam is weg.

Voor onze sauna site zijn Nathalie en ik als volgt te werk gegaan:

  1. Wedstrijd uitschrijven (besloten, zodat de deelnemers elkaars inzendingen niet konden zien).
  2. Een shortlist maken van de uitkomsten.
  3. De namen in de browser intikken om te zien of die website al bestaat en zo de shortlist korter maken.
  4. De overgebleven namen bespreken met anderen. Wij hadden het geluk dat er toen nog maar 1 naam overbleef.
  5. Direct registreren, inclusief .com en enkele varianten. Denk aan spelfouten of namen die erop lijken.

Het belangrijkste is dat de domeinnaam op jouw naam geregistreerd wordt. Je kan je domeinnaam zelf registreren zonder tussenkomst van je webhoster of webbouwer. Dan kun je later altijd nog verhuizen.

Wij gebruiken voor onze registraties Transip.nl. Als je daar een account aanmaakt kun je altijd registreren, ook in het weekend. Een.nl domein (zonder hosting en doorverwijzing) kost 7,49 euro per jaar en vaak zijn er aanbiedingen die het eerste jaar goedkoper maken.

Social media profielen vastleggen

Wij willen ook berichten plaatsen op social media. En bij voorkeur op dezelfde naam als onze website. Controleer voordat je definitief een naam kiest of diezelfde naam nog vrij is op de voor jou belangrijke sociale media. Het kan erg onhandig zijn als iemand een social media profiel heeft dat op jouw bedrijfsnaam lijkt. Voordat je het weet denken bezoekers dat jullie bij elkaar horen.

Wij willen in ieder geval gaan werken met Google+, Facebook en Twitter. Dus hebben we voor onze nieuwe naam meteen profielen en bedrijfspagina’s aangemaakt bij de sociale media die we willen gaan gebruiken.

Aanpassen bij de KVK

Ons bedrijf heet Oeroek Enterprises en daar horen een aantal handelsnamen bij, waaronder saunaenthermen.nl. Nu we deze site gaan verhuizen naar een nieuw domein willen we die ook als handelsnaam vastleggen. Let wel op, je moet die naam ook daadwerkelijk in het handelsverkeer gebruiken om de kans te verkleinen dat anderen ermee vandoor gaan. Je kan natuurlijk nog veel verder gaan in het beschermen van je naam, bijvoorbeeld door je merknaam te registreren.

Het aanpassen van de handelsnamen kun je doen via een wijzigingsformulier van de Kamer van Koophandel.

Een welkomstbericht op je site zetten

Wat ik zelf heel belangrijk vind: laat een site geen doodlopende weg worden. Gedurende de tijd dat je werkt aan een project is de kans groot dat er al mensen op je site komen. Je praat er immers over met leveranciers, potentiële klanten, familie, vrienden, etc. Zet dus in ieder geval op die site een pagina met een welkomstboodschap, wat je gaat doen en geplande datum dat je live gaat.

Ik heb zelf een inschrijfformulier voor een nieuwsbrief geplaatst. Als mensen de moeite nemen om nu al te komen kijken naar onze nieuwe website zijn ze misschien ook wel geïnteresseerd hoe het verder gaat. Hier zitten waarschijnlijk de eerste potentiële klanten.

Het hoeft niet veel tijd te kosten. Gebruik desnoods een standaard inschrijfformulier; je hebt immers nog geen huisstijl en logo. Ik heb via onze nieuwsbrief leverancier Aweber.com een inschrijfformulier gemaakt met een stukje tekst. Nu staat alleen dat formulier op de site. Ik ben zelf vrij technisch en heb dit zelf online gezet via mijn webhosting. Je kan dit natuurlijk ook regelen met je webbouwer/designer.

Het belangrijkste is dat mensen op je nieuwe site niet in een doodlopend straatje komen. Ze kunnen zich nu inschrijven en ons volgen. En ook al staat het formulier pas enkele dagen live zonder enige reclame: de eerste inschrijving is al binnen.

Hoe zorg je dat fans alle updates ontvangen van jouw Facebook fanpage?

facebook
Lezen je fans al jouw updates?
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

Regelmatig hoor ik van mede ondernemers hoe lastig het is om te zorgen dat fans alle updates van hun Facebook fanpage zien. Ze krijgen soms zelfs mails van fans die berichten missen terwijl die fans wel graag alle berichten willen zien.

Aangezien Facebook ook de optie “Promoot je bericht” heeft ingevoerd zijn er zelfs complot denkers die menen dat Facebook expres het bereik van fanpages verlaagt zodat je wel gedwongen bent om je berichten betaald te promoten.

Of invoering van de optie “Promoot je bericht” daadwerkelijk het bereik van fanpages verlaagd heeft weet ik niet. En echt interesant vind ik het ook niet: je kan daar toch niets aan veranderen. Er zijn echter gelukkig wel andere manieren om te zorgen dat je fans meer van jouw updates zien.

Hieronder staan een aantal van de belangrijkste redenen waarom fans minder van jouw updates zien en hoe je daar iets aan kan doen:

Fans hebben alleen op “Vind ik leuk” geklikt

De meeste fans klikken alleen op “Vind ik leuk”. En dat is niet genoeg om gegarandeerd alle berichten te ontvangen. Probeer maar eens het volgende:

  • Doe alsof je een fan bent en ga naar een fanpage (niet die van jezelf).
  • Klik op “Vind ik leuk”.
  • Zet je muis op de “Vind ik leuk” knop en wacht.
  • Je ziet nu een klein schermpje komen met twee belangrijke opties:
    • Meldingen ontvangen – Als je dit aanvinkt krijg je bij elke update van die fanpage een melding.
    • Weergeven in Nieuwsoverzicht – Zorg dat deze optie aanstaat zodat Facebook weet dat je updates wilt ontvangen.

Als je fans je mailen dat ze niet al je berichten ontvangen kun je ze dus zeggen dat ze bovenstaande 2 opties moeten aanzetten. Daarnaast kun je ze dit ook vragen in een Facebook bericht en/of in je nieuwsbrief.

Fans doen te weinig met jouw berichten

Veel gebruikers volgen veel pagina’s en hebben veel vrienden. Dat betekent dat als alles zichtbaar zou zijn hun nieuwsoverzicht veel te lang wordt. Daarom sorteert en selecteert Facebook berichten. Een gebruiker krijgt dan alleen de berichten waarvan Facebook denkt dat die persoon ze interessant vindt. Facebook gebruikt daarvoor een systeem dat ze Edgerank noemen.

De Edgerank bepaalt mede of een fan jouw update ziet:

  • nieuwe artikels scoren hoger
  • berichten met meer likes, shares en reacties scoren beter
  • artikels scoren hoger bij de fans die vaker op jouw pagina actief zijn

Als je een groter bereik wilt kan het dus helpen om je Edgerank te verbeteren. En dat doe je dus door berichten te schrijven die je fans niet alleen leuk vinden maar die ze ook liken, delen en waar ze op klikken en reacties op achter laten. Hoe meer interactiviteit hoe groter je bereik. En als iemand je berichten alleen leest en er verder helemaal niets mee doet zal het algoritme van Facebook denken dat die persoon jouw pagina niet zo interessant vindt.

Je hebt negatieve feedback gekregen

Kijk eens naar een bericht in je eigen nieuwsoverzicht. Je hebt de optie om een bericht te verbergen of zelfs als spam te rapporteren. De persoon die dit doet zal minder te zien krijgen van die Facebook fanpage. Soms, als een fanpage een bericht deelt dat niet past bij die pagina gaan mensen dat verbergen. En als maar genoeg mensen negatieve feedback geven dan gaat dat ook meetellen als negatief signaal voor je hele pagina. Je bereik wordt dan dus kleiner.

Bijvoorbeeld bij commerciële acties en winacties moet je extra opletten. Je kan bezoekers irriteren waarna ze negatieve feedback geven, soms hebben ze niet eens door dat een actie van jou komt waardoor ze je pagina eigenlijk ongewenst blokkeren. Hetzelfde kan ook gebeuren als je te vaak plaatst, je berichten niet herkenbaar zijn of als je te ver afwijkt van het onderwerp van jouw fanpage.

De oplossing klinkt simpel maar is eigenlijk complex: schrijf gave content waar mensen positief op reageren. Kies een duidelijk onderwerp en bijpassende doelgroep en ga berichten schrijven die zij interessant vinden.

edit: 7 augustus 2013
Sinds kort zijn er nieuwe pagina statistieken voor Facebook pagina’s waar je beter inzichtelijk kan maken of er negatieve feedback is. Ga naar de statistieken van je fanpage en klik op het tabje “berichten”. Bovenaan de lijst staat een drop down lijstje. Die staat standaard op “Klikken op berichten/Vind-ik-leuks, reacties en gedeelde items”. Zet deze op “Verborgen berichten, alle berichten verborgen, gerapporteerde berichten”. Je ziet dan per bericht hoeveel negatieve feedback er is gegeven.

Wat doe jij allemaal om te zorgen dat fans al jouw updates lezen?

Standaard lettertype nog steeds meest gebruikt online

letter serif
Welk lettertype gebruik jij online?

Arial, een standaard lettertype van Microsoft, wordt het meest gebruikt online. Dit blijkt uit onderzoek dat ik voor kispi.nl verrichte.

Ik ben fan van fonts en was benieuwd welke lettertypes gebruikt worden op websites in Nederland. Dus heb ik de top 100 beste websites van Nederland (een lijst opgesteld door onderzoeksbureau WUA!) erbij gepakt.

In de HTML van deze websites heb ik vervolgens gekeken welke font family gekozen is voor de koppen en de rest van de tekst (body).

Mijn conclusie: die keuzes zijn weinig avontuurlijk (zie de infographic hieronder).

Voor zowel de koppen als de body is standaard font Arial het meest populair.

Ik vind het opvallend dat op zoveel websites gekozen wordt voor een bijna karakterloze letter (ja, een woordgrapje) uit de jaren ’80. En vooral bij de koppen: je wilt toch juist dat je koppen eruit springen?

Daarom zou ik eerder voor een lettertype kiezen dat lijkt op de meest gebruikte fonts, maar daar net wat vanaf wijkt. Kies in plaats van Arial bijvoorbeeld voor Eras of Century Gothic. Of laat een nieuwe font ontwerpen of een bestaand lettertype aanpassen voor jouw website.

Meer weten over lettertypes? Lees dan onze serie over een sterke huisstijl.

Lees ook: kispi.nl – Meer klanten met een krachtige huisstijl

lettertype

Minder marketing, meer verkoop via affiliates

affiliate
De keten van adverteerders, affiliates en bezoekers.

Is de marketing van jouw bedrijf een van je kerntaken en -competenties of ben je liever met de inhoud bezig?

Er zijn manieren om een deel van je marketing uit te besteden waarbij jij een commissie betaalt per verkoop. Bedrijven waaraan je dit uitbesteedt hebben er in dat geval zelf belang bij dat er verkopen plaatsvinden, want dan verdienen zij eraan.

Dit commissiemodel heet in de online wereld: Affiliate Marketing

Affiliate Marketing

Als jij bereid bent een deel van je marketing budget vrij te maken om meer verkopen te realiseren, zou Affiliate Marketing wel eens iets voor jou kunnen zijn.

Letterlijk betekent ‘affiliate’ (je zegt: ‘Af-fi-li-jet’) in het Engels zoiets als ‘filiaal’, of ‘gelieerde onderneming’. In de internetwereld bedoelen we met affiliate eigenlijk meer: ‘partner’. Een affiliate is een bedrijf dat los van het jouwe staat en mede jouw product promoot, in ruil voor commissie. Zo helpt een affiliate je aan verkeer naar je website en koopgrage bezoekers.

affiliate

Wat doen afiliates voor jou?

Affiliates vragen dus een deel van je marketingbudget en daar staat een aantal koopgrage bezoekers tegenover. Hoe meer commissie je betaalt, des te meer affiliates je kunt aantrekken. Bekende namen als bol.com, wehkamp.nl en otto.nl (die allemaal met affiliate marketing werken) wekken vertrouwen op bij de bezoeker en kunnen daardoor weer een lagere commissie rekenen.

Meestal gaat het bij deze partijen om een percentage van 5 tot 15 %, mede afhankelijk van de ordergrootte. Vaak is de vergoeding een ‘Cost-per-Sale’ (CPS); de adverteerder betaalt dan per verkoop. Andere opties, afhankelijk van je doelen, zijn ‘Cost-per-Click'(CPC), ‘Cost-per-Mille’ (CPM; per duizend bezoekers) of ‘Cost-per-Lead'(CPL).

Hoe meet je de commissie?

Belangrijk is dat je op een of andere manier bijhoudt van welke affiliate bezoekers komen; het zogenaamde ‘tracken’. Je wilt immers achterhalen aan wie je commissie moet betalen.

Dit tracken kun je op verschillende manieren vormgeven:

Uitbesteden

Je neemt een abonnement bij een affiliate netwerk zoals Daisycon.nl of Zanox.com of een marketingbureau zoals conversive.nl en laat hen alles regelen.

  • Voordeel: Je hoeft er verder niet teveel over na te denken.
  • Nadeel: Je hebt abonnementskosten.

Software

Je zoekt een software pakket dat je hierbij helpt, bijvoorbeeld postaffiliatepro.com, of je laat zelf een stukje software ontwikkelen. Dat kan vrij simpel zijn, of heel moeilijk, afhankelijk van je plannen.

  • Voordeel: Tracken wordt makkelijker en zuiverder dan de methoden die hierna staan.
  • Nadeel: Je moet een investering in tijd (en soms geld) maken om deze software te installeren.

Google Analytics

Je houdt de bronnen van je verkeer via Analytics bij en je stelt doelen in als een verkoop plaatsvindt.

  • Voordeel: Je kijkt sowieso al in Analytics, dus deze optie vergt weinig extra investering.
  • Nadeel: Google Analytics is niet nauwkeurig en vraagt dat je rapportages maakt.

Aparte landingspagina

Je kunt een aparte landingspagina aanmaken waar bezoekers terechtkomen als ze via de affiliate op een link naar jouw pagina klikken. Op die pagina vindt dan de bestelling plaats en zo kun je de affiliate tracken.

  • Voordeel: Die landingspagina is zo gemaakt.
  • Nadeel: Als bezoekers door de site gaan scrollen, gaan ze weg van de landingspagina en gaat het tracken verloren.

Kortingscode

De adverteerder geeft een code aan de affiliate (bijvoorbeeld: KISPI2013), die de bezoeker moet invoeren in het bestelproces. Meestal werkt dit alleen als er bijvoorbeeld een korting te krijgen is voor de bezoeker; dan heeft het invoeren van een code zin voor de bezoeker en doen ze het (anders niet altijd).

  • Voordeel: Dit levert een duidelijke manier van meten op en een veld in het bestelformulier is zo toegevoegd.
  • Nadeel: Als je ‘kortingscode’ vermeldt op je site en andere bezoekers zien dat, gaan ze via Google op zoek naar kortingscodes en gaan je ‘gewone’ bezoekers gebruik maken van de affiliatecode. Dit nadeel kun je ondervangen door op de website van de affiliate de instructie te vermelden dat de bezoeker de code moet zetten in het opmerkingenveld. Je noemt het woord ‘kortingscode’ dan niet op jouw site en krijgt dan ook geen kortingzoekers naar je pagina. Je kunt in plaats daarvan ook een ander woord voor ‘kortingscode’ gebruiken. Maar hoe dan ook: deze opties worden al snel ingewikkeld en zijn foutgevoelig waardoor het tracken onnauwkeurig wordt.

Starten met Affiliate Marketing

Je zult eerst na moeten gaan of je klaar bent voor affiliates die jou gaan helpen je product te verkopen. Als je eruit bent, is technisch gezien de makkelijkste investering een stukje eigen software in je website laten bouwen. Hoe werkt dit? Je geeft je affiliates een url met een toevoeging, die je zelf verzint, bijvoorbeeld: www.kispi.nl/?utm_source=saunaenthermen

Je vraagt je webbouwer om te zorgen dat deze code bij een bestelling komt. Zo kun je zien van welke website de order afkomstig is. Dit is voor je webbouwer heel makkelijk te maken.

Hoeveel de commissie zou moeten zijn, is afhankelijk van je marge en hoeveel van je marketingbudget je vrij kan maken.

Stof tot nadenken? Ik vind het leuk om te horen of je overweegt met Affiliate Marketing aan de slag te gaan. Laat een reactie achter!

Zelfstandig Ondernemers die slagen met Content Marketing

story telling
Hoe zet jij jouw verhaal in?
photo credit: Jill Clardy via photopin cc

Update: Charlotte’s Law wint Viva400 categorie online!

Content marketing is niet alleen voor grote bedrijven met enorme marketingbudgetten. Sterker nog: juist zelfstandige ondernemers kunnen enorm profiteren van de kracht van content marketing.

Toevallig schreven wij los van elkaar al eerder over voorbeelden van content marketing voor het MKB (in 7 Content Marketing Voorbeelden en 3 Content Marketing Voorbeelden).

Met deze gezamenlijke blogpost willen we laten zien dat ook kleinere zelfstandig ondernemers met content marketing mooie resultaten kunnen behalen.

In dit artikel laten we je aansprekende Nederlandse voorbeelden van succesvolle content marketing door zelfstandig ondernemers zien. Laat je inspireren om ook aan de slag te gaan met content marketing!

Voorbeeld 1: Werken vanuit het buitenland

André Gussekloo runt alweer een paar jaar WerkenVanuitHetBuitenland.nl waarin hij zijn kennis deelt over hoe je in het buitenland kan werken voor Nederlandse klanten. Vijf jaar werkte hij als freelance SEO tekstschrijver voor Nederlandse klanten op Gran Canaria en inmiddels is hij verhuisd naar Thailand.

 

Het lezen van het bekende boek The 4-Hour Workweek van Timothy Ferris was voor André het omslagpunt om werk te maken van zijn ambitie om in het buitenland te werken. Aangezien hij inmiddels veel kennis heeft over het werken vanuit het buitenland, is hij ook deze website gestart. Je vindt op zijn site veel artikelen met tips over hoe je dit kan realiseren en interviews met mensen die ook zo werken en leven.

Daarnaast verkoopt André zijn ebook met tips hierover en geeft hij online coaching aan mensen die in zijn voetsporen willen treden. Door het delen van zijn kennis middels zijn site, Facebook en Twitter in deze specifieke doelgroep, heeft hij een groot bereik gerealiseerd en is hij nu een autoriteit in het werken vanuit het buitenland.

Voorbeeld 2: Don Florito

Giada Graziani is eigenaar van bloemenwinkel Don Florito in Amsterdam. Ze heeft haar bloemenwinkel sinds 2005 en is met name gespecialiseerd in bruidsbloemwerk.

De passie van Giada voor bloemen deelt ze ook online middels haar blog en haar profielen op Facebook, Twitter en Pinterest. Ze deelt wat ze heeft gemaakt voor haar klanten en de zaken die haar opvallen in haar vakgebied om zo anderen weer te inspireren.

Met name de foto’s van eigen werk en ook van anderen zijn hierbij een belangrijk onderdeel van haar Content Marketing strategie. Hierdoor is ook Don Florito een mooi voorbeeld van het online delen van kennis over haar eigen vakgebied via een eigen blog en sociale media. Inmiddels komen bruidsparen uit het hele land naar haar winkel om bloemstukken voor hun trouwdag bij haar te kopen.

Voorbeeld 3: Het Rullen

Een mooi voorbeeld van content marketing waar dat niet meteen gebruikelijk is, is Hoveniersbedrijf Het Rullen uit Nuenen. Het Rullen ontwerpt “verrassende, onalledaagse tuinen” en legt die ook aan. Hoe breng je zo’n typisch offline product naar het internet? Het Rullen zet daar content marketing voor in.

1 tot 4 keer per maand blogt eigenaar Peter van Straalen over verschillende tuinonderwerpen; van tuinonderhoudtips tot voorbeelden van tuinen die Het Rullen heeft aangelegd. De website bevat ook een uitgebreide kennisbank met tuinontwerpen. Daarnaast geeft Het Rullen gratis ebooks weg in ruil voor een e-mailadres. Deze ebooks zijn gericht op tuinontwerp en zijn vooral bedoeld om je te helpen met het beslisproces: hoe bepaal je wat je wilt in je tuin.

Het Rullen Hoveniers gebruikt bovendien een bijzonder marketingkanaal: live webinars. Op de website en via de maillijst kondigt Het Rullen een live uitzending via internet aan (die telkens plaatsvinden op een zaterdagochtend). Peter van Straalen deelt in die uitzending verrassende tips om jouw tuin nog mooier te maken. In de uitzending is ook een vraag en antwoord gedeelte. Maar voordat de hovenier daaraan toekomt, maakt hij een pitch voor tuinontwerp en aanleg. Daar zit dan ook de meerwaarde voor het bedrijf om deze vorm van content marketing in te zetten.

Voorbeeld 4: Training, Lifestyle en Voeding

Een Amerikaans gezegde luidt: “If you’ve got it, flaunt it.” Oftewel: Laat zien wat je in huis hebt. Dat dit ook een vorm van content marketing kan zijn nemen topsporters Bram Crans en Melvin Schol vrij letterlijk. Deze judoka’s zijn zelf de fysieke boegbeelden van hun bedrijf Training Lifestyle en Voeding, waarmee ze trainingsprogramma

Website verhuizen of dubbel uitvoeren?

Vraagteken
Vragen, vragen, vragen. Nu op zoek naar praktische oplossingen.
We gaan een van onze websites opfrissen en daarbij hoort een nieuwe (domein)naam. Kunnen we dan beter de oude site platleggen en doorverwijzen of de oude site naast de nieuwe laten bestaan? Ik wist eerst zeker dat ik de oude site wilde platleggen en dan doorverwijzen. Ik ben echter gaan twijfelen. Hieronder staat mijn gedachtengang. Hoe zou jij dit aanpakken?

Wat gebeurt er als je teksten verhuist

Wat is ons plan? Eerder schreef ik al dat we de website Sauna en Thermen.nl flink willen opfrissen. Van de huidige site gaan we een gedeelte van de inhoud verwijderen van internet. Wat in ieder geval blijft zijn de blogposts en de saunapagina’s.

  • Unieke blogposts: De blogposts komen of alleen op de nieuwe site of alleen op de oude site (als archief) waarbij we nieuwe blogposts in alle gevallen plaatsen op de nieuwe website.
  • Saunapagina’s herschrijven: De saunapagina’s bevatten informatie over steeds één sauna in Nederland met daarop een beschrijving, adresgegevens, reacties van gebruikers, etc. We gaan in ieder geval de opzet van de pagina en teksten opnieuw maken. In theorie zouden deze pagina’s dus op beide sites kunnen bestaan zonder duplicate content te worden.

Waar ik nu mee zit: als ik de blogposts en saunapagina’s verhuis wat gebeurt er dan met:

Positie in de zoekresultaten handhaven

We hebben voor verschillende pagina’s en zoekwoorden leuke posities in Google. Vroeger zou ik het volgende gedaan hebben:

  1. Doorverwijzen van de oude pagina naar de nieuwe pagina.
  2. Pagina’s die niet meer terugkomen verwijzen naar een voor de bezoeker relevant alternatief of een melding dat de pagina niet gevonden kan worden (404).
  3. Bedrijven die links naar de oude site hebben mailen met de vraag of ze de link willen aanpassen naar de nieuwe domeinnaam.

Waarom twijfel ik dan nu? Ik vermoed dat er problematische links zijn maar weet het niet zeker. En zoals je misschien wel weet, Google is steeds kritischer geworden op backlinks. Zelfs als deze links nu geen probleem zijn, kunnen ze dat later misschien wel worden. Met een doorverwijzing vanaf de oude site neem ik alle mogelijke problemen met die backlinks ook mee. Als ik niet doorverwijs verlies ik ook alle positieve effecten van de goede links. Ik zoek een praktische oplossing zonder dat ik een duur bureau moet inhuren om deze vraag tot in detail te beantwoorden en op te lossen. Een handige oplossing zou Google’s hulpprogramma voor het afwijzen van links kunnen zijn. Op borrels heb ik echter gehoord dat je niet te lichtzinnig moet omgaan met deze tool maar eerst moet proberen de links te laten verwijderen. En ik vrees voor de tijd die dat gaat kosten.

Likes overzetten naar de nieuwe site

Op de huidige blogposts en pagina’s hebben we een aantal shares en likes. Bezoekers die via de shares naar de pagina komen zouden met een doorverwijzing naar de juiste pagina geleid kunnen worden. Maar gaan bij een dergelijke verwijzing ook alle likes, G+ en twitter statistieken over? Die statistieken vind ik belangrijk als signaal naar lezers. Daarnaast ga ik ervan uit dat alle likes bijdragen aan onze positie in de zoekmachines. De vragen die daaruit voort komen:

  • hoe groot zijn de positieve effecten van likes op je pagina en
  • is het mogelijk om de likes mee te nemen als je een pagina verhuist naar een nieuwe domeinnaam?

Lees ook: Kispi – Likes overzetten naar een nieuwe site

Stopzetten, doorverwijzen of naast elkaar

Binnen een paar weken nadert een keuzemoment. Welke van de volgende 3 opties kiezen we:
  1. Stopzetten: Oude site verwijderen en een nieuwe site starten. Voordeel is: oude rotzooi ben je kwijt en je kan blanco starten. Maar alle bezoekers (verwijzingen en direct), backlinks, zoekmachineposities, likes, etc ben je ook kwijt.
  2. Doorverwijzen: Alle pagina’s van de oude site zoveel mogelijk laten doorverwijzen. Één site is een stuk praktischer en je brengt al je huidige bezoekers zo pijnloos mogelijk naar je nieuwe site. Maar: kun je social media likes wel overzetten en/of neem je eventuele problemen die Google heeft met je oude site ook mee (als ze er zijn)?
  3. Naast elkaar: Oude site (gedeeltelijk) laten bestaan naast de nieuwe. Je kan vers beginnen met een nieuwe website zonder historie en je behoudt (in ieder geval tijdelijk) je zoekmachine posities van je oude site. Je bezoekers kunnen hun vertrouwde site zien en je kan ze vriendelijk wijzen op de nieuwe site. Maar: nu heb je twee sites om bij te houden. En die oude site wil ik niet voor niets opfrissen.

De volgende stappen draaien vooral om informatie inwinnen. Enkele mensen bellen, informatieve blogposts zoeken, social media vragen stellen en wellicht een bedrijf zoeken die me kan helpen met mijn vragen over onze positie in Google. Wat denk jij hierover?