Slimmer zoeken met Google Alerts

discussie
Slimmer zoeken op internet

Zoek slimmer en je zult meer vinden, Ook bij Google Alerts. Weet jij niet wat Google Alerts is? Lees dan eerst “9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik wil proberen.

Hieronder laat ik zien hoe ik mijn zoekopdrachten slimmer maak en hoe ik Google Alerts instel. Ik wil namelijk wel alle relevante e-mails ontvangen over mij en mijn bedrijf maar tegelijkertijd wil ik niet bedolven worden onder de e-mails.

Zoektips

--Geen stopwoorden zoals "de, het, een, etc"
--Test je zoekopdracht op Google.nl
--Zonder www 
--Gebruik meerdere zoekwoorden
--Gebruik synoniemen
--Let op veel voorkomende spelfouten

Je zoekopdracht definieren

Je kan Google Alerts instellen op de pagina http://www.google.com/alerts.

Je ziet daar meerdere invulvelden te beginnen met Zoekopdracht. In het veld Zoekopdracht vul je een of meerdere zoekwoorden in. Aan de hand van deze zoekwoorden weet Google welke resultaten je zoekt. Voor voorbeelden van onderwerpen ga je naar mijn eerdere artikel over Google Alerts.

Weet je welk onderwerp je zoekt dan zijn er allerlei slimme toevoegingen om je zoekopdracht nog gerichter te maken:>

  • Zoek op links naar jouw website
    Je kan aangeven dat je wilt zoeken op nieuwe links naar een website. Hieronder staat een voorbeeld voor kispi.nl.
    link:kispi.nl
  • Zoek binnen één website
    Je kan aangeven dat je alleen resultaten van één website wilt zien. Als je onderstaande invult in Google Alerts krijg je een e-mail als Google een nieuwe pagina op kispi.nl indexeert.
    site:kispi.nl
  • Een zoekwoord binnen één website
    Je kan ook een zoekopdracht binnen één website opgeven. Met de onderstaande opdracht krijg ik een e-mail als Google op de website van de Telegraaf een artikel over zzp indexeert.
    site:telegraaf.nl zzp
  • Letterlijk zoeken
    Door je tekst tussen aanhalingstekens te zetten zoek je letterlijk op dat stukje tekst. Ik kan bijvoorbeeld zoeken op de titel en/of tagline van kispi.nl
    "kispi - ondernemersblog"
    "Meer omzet en slimmere kosten"
  • Een woord uitsluiten
    Wil je een woord uitsluiten, gebruik dan het -teken. Met de volgende zoekopdracht zoek je op de site van de Telegraaf naar berichten over freelancers met uitzondering van het woord zzp.
    site:telegraaf.nl freelancers -zzp
  • Website uitsluiten
    Je kan het ook omdraaien en een website uitsluiten. Wil je bijvoorbeeld berichten over zzp ontvangen behalve van de website van de Telegraaf?
    zzp -site:telegraaf.nl

Filters en andere instellingen

Je kan nog een aantal andere opties aanzetten. Je gebruikt ze om je zoekopdracht nog verder te verfijnen zodat je precies de resultaten krijgt die je zoekt. Hiernaast staat een screenshot van een zoekopdracht op de naam “Erik Gloudemans” en kun je zien hoe ik de filters ingesteld heb.

  • Type resultaat: Er zijn verschillende soorten berichten waar je op kan zoeken. Ik zet dit meestel op “Alles” behalve als ik dan echt veel berichten krijg. Als je specifiek op bepaalde inhoud wilt zoeken zoals video, afbeelding, blogs, discussies, etc kun je dat aangeven.
  • Hoe vaak: Je kan instellen hoe vaak je een e-mail krijgt: onmiddelijk, dagelijks of wekelijks. Gebruik je de optie “onmiddelijk” dan kun je vaak een bericht krijgen. Daarom gebruik ik voor minder urgente zoekopdrachten een frequentie van dagelijks of wekelijks.
  • Hoeveel: Je kan instellen of je alle of alleen de beste resultaten of alle resultaten wilt ontvangen. Je zou kunnen beginnen met alle resultaten en kijken hoeveel berichten je ontvangt. Je kan dan kritisch kijken wat je wel of niet nodig hebt en aan de hand daarvan de zoekopdracht verfijnen zodat je minder berichten krijgt.
  • Uw e-mailadres: Je moet natuurlijk ook een e-mail adres achterlaten waar de berichten heengaan.

Ben je al bekend met Google Alerts? Welke tips missen nog?

ZZP’ers willen geen verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering

verkeizingen
Wat willen zzp’ers eigenlijk

Een aantal zzp’ers willen helemaal geen verplichte arbeidsongeschiktheids-verzekering, pensioenpremies voor opdrachtgevers, minimum uurtarieven en allerlei regelingen die de positie van de zzp’ers zouden versterken.

Deze en andere conclusies komen uit een onderzoek van Ward de Jager naar de politieke wensen van zzp’ers in combinatie met verkiezingsprogramma’s en stemvoorkeuren van zzp’ers. En dat onderzoek leverde onverwachte conclusies.

Bijvoorbeeld dat de partijen met zzp standpunten dit niet direct vertaald zien in een hogere stemvoorkeur van zzp’ers. Terwijl een partij als de VVD met weinig zzp standpunten juist wel veel zzp’ers lijkt te trekken.

Ward heeft het hele onderzoek plus een blogpost gepubliceerd op Myler.nl.

Lees zijn blogpost en download het onderzoek

9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik wil proberen

discussie
Wat staat er over jouw bedrijf op internet?

Misschien zoek jij ook wel eens in Google op je eigen (bedrijfs)naam, product of branche. Ik doe dat regelmatig. Zo blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en wat er over mij of mijn bedrijf in Google opduikt. Maar hoe weet je of er na een tijdje iets verandert in de zoekresultaten? Je kan wel elke dag of elke week gaan zoeken, ik vind het fijner als ik regelmatig een e-mail van Google ontvang waarin ze me laten zien of er nieuws is.

Google Alerts is het programma dat ik hiervoor gebruik. Het is gratis en gebruiksvriendelijkheid. Je zet je zoekopdracht in Google Alerts en je ontvangt een e-mail als er nieuwe zoekresultaten zijn. Zo wordt het simpel om op de hoogte te blijven van veranderingen op internet. Houd er rekening mee dat een bericht wel in Google moet staan op jouw zoekwoord voordat je een e-mail krijgt.

Maar hoe gebruik je Google Alerts nou eigenlijk effectief? Hieronder noem ik 9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik nog wil proberen. Volgende week komt er ook nog een artikel waarin ik je laat zien hoe je nog slimmer kan zoeken.

Google Alerts
Google Alerts is een gratis dienst van Google. Je vult een zoekopdracht in en Google stuurt je een e-mail als er nieuwe resultaten zijn. Zo kun je heel simpel zonder dat het veel tijd kost de berichtgeving rondom bijvoorbeeld jouw bedrijf in de gaten houden.Google Alerts

1. Online reputatie van mijn bedrijf monitoren

Een van mijn eerste Alerts was een zoekopdracht op de naam van mijn bedrijf. Als er online iets wordt geschreven over mijn bedrijf dan wil ik dat direct weten zodat ik eventueel snel actie kan ondernemen. Staat er een klacht online dan kan ik die wellicht oplossen. Is het een positief bericht dan wil ik dat versterken door het te versturen in mijn eigen netwerk.

Aangezien niet iedereen de officiële naam gebruikt kijk ik ook in de statistieken van mijn website. Hoe tikken mensen de bedrijfsnaam in en zijn er varianten of veel voorkomende spelfouten? Deze zet ik ook in Google Alerts.

2. Bijhouden wat er over mij geschreven wordt

Ik kom op congressen, bij klanten, reageer op blogposts van anderen, ben actief in social media en heb meerdere websites. Hierbij gebruik ik naast mijn bedrijfsnaam ook mijn eigen naam. Er staan dus meerdere berichten op Internet als je gaat zoeken op mijn naam. Omdat ook zakenpartners, familie en bekenden op mijn naam Googlen wil ik op de hoogte blijven van nieuwe berichten die in Google opduiken als iemand op mijn naam zoekt.

3. Mijn websites in de gaten houden

Mijn bedrijf heeft meerdere websites. Ik heb de naam en URL van elke website in een Google Alert gezet. Zo kan ik bijhouden wat anderen over de websites zeggen. Als je niet leeft van websites, zoals ik, maar producten of diensten verkoopt kun je die natuurlijk ook in een alert zetten.

Ik zoek naar terugkomende vragen, opmerkingen en klachten? Hiermee doe ik inspiratie op om de websites te verbeteren en om problemen op te lossen.

4. Links naar mijn website bijhouden

Soms zet iemand een link naar mijn website op zijn eigen website. Dat kan meerdere dingen betekenen. Vaak zijn dit mensen die de website leuk vinden en hem willen aanraden aan hun eigen netwerk. Dit zijn vrijwillige ambassadeurs van mijn bedrijf. Als ik weet wie het zijn kan ik ze bedanken, bijvoorbeeld door zelf een link op te nemen naar hun website of product. Het is belangrijk om te weten waar je vrienden zitten.

5. Mijn concurrenten volgen

De bovenstaande toepassingen (bedrijfsnaam, naam van de ondernemer, websites en links) stel ik ook in voor mijn concurrenten. Zo blijf ik op de hoogte van het laatste nieuws in de markt. Door deze bedrijven te volgen kan ik ook weer ontdekken waar kansen en bedreigingen liggen.

6. Sites zoeken die mijn teksten kopiëren

Een hele andere toepassing is zoeken naar kopieën van de teksten die ik op mijn website heb staan. Door een stuk van mijn eigen tekst/productbeschrijving “tussen aanhalingstekens te zetten” zoek ik precies op dat stuk tekst. Hoe langer ik de zoektekst maak hoe groter de kans dat deze uniek is voor mijn website. Als er dan toch een andere site opduikt met hetzelfde stuk tekst kan het zijn dat ze mijn teksten gekopieerd hebben.

Zo schreef ik een paar maanden geleden een blogpost die viraal ging. Helaas werd niet altijd een bronvermelding opgenomen en vond ik mijn teksten op andere sites zonder dat ik als auteur genoemd werd. Ik heb toen een Alert ingesteld om bij te houden waar mijn teksten verschenen en de betreffende sites benaderd om mijn site in elk geval te noemen.

7. Het lokale nieuws in de gaten houden

Google heeft een zoekfunctionaliteit speciaal voor nieuws. Door te filteren op nieuws en als zoekwoord een plaats, regionaam of andere geografische markering op te nemen krijg ik regelmatig een overzicht van het lokale nieuws. Ik werk in de regio Amersfoort en gebruik deze Alert om op zoek te gaan naar ondernemersborrels, netwerkactiviteiten en andere relevante nieuwsberichten bij mij in de buurt.

8. De branche volgen

Naast lokaal nieuws volg ik ook het laatste nieuws in mijn vakgebied. Ik wil graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en de nieuwste blogberichten. Hiermee doe ik inspiratie op voor mijn eigen blogposts.

9. Trends en hot items ontdekken

Eigenlijk volg ik hier ook de branche met zoekwoorden rondom mijn vakgebied. Vervolgens zet ik het type resultaat in Google Alerts op ‘Discussies’. Zo beperk ik mezelf tot fora, groepen en andere plekken waar discussies plaatsvinden. Op die manier ontdek ik waar veel over gepraat wordt en waar veel vragen over komen. Dat zijn perfecte onderwerpen voor blogposts. Ook wil ik discussies volgen over hoe ik meer bezoekers uit Google kan krijgen. Er zijn de laatste tijd nogal wat veranderingen die belangrijk zijn voor de markt en die ik bij wil houden.

10. De aandacht van specifieke personen trekken

Deze optie wil ik zelf nog eens proberen: je kan Google Alerts ook andersom gebruiken. Als je weet of vermoedt dat iemand Google Alerts gebruikt op zijn/haar eigen naam of product dan ligt daar een kans om contact op te nemen. Door zelf een artikel te schrijven en een specifieke persoon te noemen heb je kans dat jouw bericht opduikt in de Google Alerts van die persoon. Vooral als het lastig is om contact op te nemen via de standaard kanalen kan dit een handige manier zijn om direct in de mailbox van van iemand terecht te komen.

Met dank aan: “‘Sexiest Writers’: Using Google Alerts to get someone’s attention.

Waar gebruik jij Google Alerts nog meer voor?

Jouw dienst in cadeaupapier

JOcadeau
Geef een freelancer cadeau

Is jouw product of dienst cadeauwaardig? Zo ja, dan kan het nieuwe platform Jo Cadeau je helpen jouw product of dienst cadeau te laten geven aan een ander.

Zelf geef ik graag herinneringen cadeau en lijkt het mij handig om een database van creatieve ondernemers te bekijken om een uniek geschenk te vinden. Binnenkort staat die database online; sta jij erin?

Een freelancer cadeau

Geef een freelancer cadeau! Dat is het motto van Jo Cadeau. Via Jo Cadeau kan een bezoeker een product of dienst van een ondernemer cadeau geven aan een ander. De oprichters denken zelf bijvoorbeeld aan originele cadeaus als:

  • yoga workshops
  • muzieklessen
  • fotoshoots van freelance fotografen
  • sessies met personal trainers
  • hulp van tuin- en klusjesmannen

Jo Cadeau belooft je aan te prijzen op de site met een marketingoffensief, wervende teksten en een mooie foto. Zij maken ook een grote cadeaubon met jouw gegevens.

Crowdfunding Ik ontdekte Jo Cadeau toen ik een interview las met advocaat Philip de Roos. Philip specialiseert zich in het begeleiden van start ups, onder andere bij de financiering. 

Jo Cadeau koos voor crowdfunding als vorm van investering. Jij kunt Jo Cadeau geld lenen en zij beloven een rendement van 12 % in vier jaar tijd. Investeren kan al vanaf € 10. Dat kan trouwens ook een leuk cadeau zijn!

Praktische kant

De dienst die Jo Cadeau aanbiedt betekent voor jou een nieuwe mogelijkheid om jouw diensten en producten in de spotlight te zetten. Voor een vermelding op de site betaal je € 50 per jaar en je staat 10 % per geleverde dienst af aan Jo Cadeau.

Jo Cadeau beoogt te beginnen in september 2012, maar je kunt je als ondernemer nu al opgeven door het Vooraanmeldingsformulier in te vullen. Je wordt dan meteen opgenomen in de Jo Cadeau database. De dienst wordt eerst gelanceerd in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht en Den Haag.

Reden om nu in te springen: Jo Cadeau is een jonge start-up en de dienst wordt binnenkort gelanceerd. Je hebt dus de mogelijkheid om een van de eerste aanbieders op de site te zijn. Er zijn nu nog weinig andere ondernemers met wie je om klanten vecht.

Hoe maak je Jo Cadeau voor jou succesvol?

Denk je eraan om via Jo Cadeau jouw producten of diensten te promoten? Misschien heb je wat aan de volgende tips:

  • Jo Cadeau is een perfecte plek voor creatieve ondernemers om hun producten en diensten te promoten. Stap 1 is daarom na te denken over je eigen cadeauwaardigheid. Vormt wat jij te bieden hebt een aantrekkelijk geschenk? Zo ja, dan zou Jo Cadeau wat voor jou kunnen zijn.
  • Bij Jo Cadeau lijkt de pitch erg belangrijk. Tip 2 is dan ook: zorg dat je in een paar woorden helder en leuk kan beschrijven waarom jouw aanbod zo’n mooi cadeau zal zijn. De tekst die je hier kiest zal mogelijk anders zijn dan wat je op je eigen website hebt staan; daar zal je meestal de koper en afnemer zelf bereiken, terwijl via Jo Cadeau je een cadeaugever moet overtuigen. Verplaats je dus in die positie en pas je pitch daarop aan. Beschrijf jouw toegevoegde waarde duidelijk zodat jouw cadeau eruit springt.
  • Een derde tip: focus. Waarschijnlijk bied jij als freelancer verschillende diensten aan. Als je al je producten en diensten in 1 pitch propt loop je naar mijn idee het risico dat je verhaal verzandt. Kies daarom je meest cadeauwaardige product of dienst en zet daar je verhaal op in. Niet alleen maak je het zo makkelijker om jouw cadeau eruit te vissen. Daarbij minimaliseer je de kosten doordat je maar 1 van je producten aanpast aan Jo Cadeau.

Is Jo Cadeau iets voor jouw product of dienst? Ga jij je aanmelden? Laat het ons weten in de reacties!

Vergroot je omzet zonder verzendkosten

gratis verzenden
Laat gratis verzending in je voordeel werken

Gratis verzending wordt steeds populairder bij klanten. Ondernemers vrezen juist dat hun winstmarge lager wordt als ze geen verzendkosten meer rekenen terwijl een postpakket versturen wel geld kost.

Volgens mij kan dit anders. Er zijn namelijk mogelijkheden om verzendkosten als marketinginstrument in te zetten. Bijvoorbeeld door de koper een cadeautje te geven in de vorm van gratis verzending.

5 Kansen bij het schrappen van verzendkosten

Nu kan het nog 
Als meer bedrijven stunten met gratis verzendkosten raken bezoekers gewend aan gratis verzending en zullen ze steeds minder bereid zijn hiervoor te betalen. Nu kun je gratis verzending nog omzetten in een selling point.

Je kan gratis verzendkosten inzetten voor meer en grotere orders. Het resultaat kan verschillen maar waarom probeer je niet een van deze experimenten:

1. Gratis verzending als selling point

Verzendkosten schrappen kan je marge onder druk zetten; een pakket versturen kost nu eenmaal geld. Het is ook een manier om meer bezoekers uit te nodigen in je webshop en om klanten over de streep te trekken. Zo kun je toch een stuk van de kosten terugverdienen en meteen een selling point aan je webshop toevoegen.

Roep luid en duidelijk op je website en in je advertentie uitingen dat je geen verzendkosten in rekening brengt. Als bezoekers echt op zoek zijn naar webshops zonder verzendkosten dan zullen ze dit aanbod zeker waarderen. Je kan overwegen de verzendkosten in je webshop geheel of gedeeltelijk onderdeel te laten worden van je integrale prijs zodat vooral je prijspresentatie verandert. What you see is what you pay.

Enkele voorbeelden zijn: Cosmox.com, Bruna.nl en Zalando.nl; zij kregen ook nog eens aandacht van de landelijke media zoals te lezen is in het bericht: “Gratis wordt norm voor webshop“.

2. Gratis verzending boven een bepaald bestedingsbedrag

Blijven opletten dat je jouw verzenkosten duidelijk presenteert zodat je klanten zich niet misleid voelen.

Moedig je klanten aan om meer te kopen. Maak een mooie aanbieding waarbij je de verzendkosten vermindert of op nul zet als bezoekers boven een bepaald bedrag bestellen. Het doel is het verhogen van de omzet per bestelling. Denk eens aan de vele fastfood bezorgers die al werken met deze methode.

In dit systeem zit ook een mooie aanmoediging voor verkoop van gerelateerde producten. Je hebt namelijk de perfecte mogelijkheid om vlak voor het afrekenen een product voor te stellen waarmee de bezoeker zijn verzendkosten op nul zet. Het is uiteindelijk een kwestie van rekenen en testen bij welk bedrag je je verzendkosten kan elimineren.

Een bekend voorbeeld is Bol.com die recent aankondigde om geen verzendkosten meer te berekenen bij bestellingen boven de 20 euro.

3. Gratis verzending bij een volgende bestelling

Nodig je bezoeker uit om weer terug te komen bij jouw webshop voor een herhaal aankoop. Kopers die vaste klant worden bij jouw webshop zijn goud waard doordat de marketingkosten lager zijn dan voor nieuwe klanten. Deze vaste klantenkorting kost je geld, je verzendt immers gratis. Het helpt echter wel om de klant te behouden. Het is vervolgens aan jou om uit te rekenen of die kosten van herhaalbezoek (postpakket versturen) goedkoper zijn dan de kosten om steeds nieuwe klanten aan te trekken.

4. Gratis verzending in ruil voor aandacht

Zoals hierboven genoemd kun je gratis verzending inzetten als beloning voor een herhaal aankoop. Maar dan moeten de klanten wel aan jouw winkel denken als ze iets nodig hebben. Hier kun je invloed op uitoefenen door te vragen of mensen zich registreren voor je nieuwsbrief, een geregistreerde account of in ruil voor het invullen van een volledig klantprofiel of enquête.

Zo kun je op regelmatige basis gericht contact opnemen met je klanten zodat ze aan jouw bedrijf denken als ze weer een product in jouw markt zoeken. De kosten van gratis verzending komen dan in de plaats van marketingkosten.

De AVRO biedt in de webshop bijvoorbeeld gratis verzending voor leden. Overigens is een lidmaatschap niet gratis.

5. Bijbetalen voor snelle verzending

In een aantal branches wordt het al standaard om binnen 1 werkdag te leveren.

Je zou kunnen overwegen om een standaard verzending wat langer te laten duren. Je brengt dan kosten in rekening voor een snelle levering. Mensen kunnen dan zelf kiezen of ze liever een korting of snelle verzending willen.

Een tweede voordeel is dat langzame verzending logistiek efficiënter is in te plannen en daardoor kosten kan besparen. Het nadeel van deze strategie is dat in een aantal branches (Bol.com) het al standaard begint te worden om binnen 1 werkdag te leveren.

Webshop Amazon komt binnenkort naar Nederland en zij hebben een verschillend tarief voor verschillende soorten verzendingen. Afhankelijk van hoe snel je het product wilt hebben worden de verzendkosten hoger.

Hoe ga jij om met de verzendkosten van jouw webshop en welke manieren gebruik jij om de verzending in te zetten om je klanttevredenheid te verhogen?

Showcase: inspirerende kantoren

kantoor
Hoe ziet jouw kantoor eruit
Mijn kantoor kan wel een make-over gebruiken. Ik heb er alles wat ik nodig heb, maar het mist nog de ‘oomph’, de X-factor, het ‘wow!’ gevoel. Ik geloof echt dat een mooie omgeving voor meer inspiratie kan zorgen. Maar eerst zal ik inspiratie op moeten doen om mijn kantoor inspirerender te maken.

Via de website van een Brits design bureau kwam ik deze blogpost tegen met foto’s van originele kantoren.

Ik zie mezelf al zitten in mijn geïmporteerde gondel zoals de werknemers van Google EMEA Zürich. Al zou ik er, zeker gezien mijn website saunaenthermen.nl, waarschijnlijk eerder voor kiezen een nep saunacabine te bouwen…

Inspirerende kantoren
Hoe zou jij je kantoor verbouwen? En als je jouw kantoor zou willen showen, stuur dan een e-mail naar nathalie@kispi.nl. Wie weet sta jij in de volgende showcase!

3 games om je creativiteit te hervinden

iphone screenshot
Goede games voor je creativiteit

Gaming is goed voor de creativiteit. En creatieve ondernemers zijn succesvolle ondernemers. Maar soms ben je even je flow kwijt en daarmee je originaliteit. Ik geef toe: om mijn vindingrijkheid terug te vinden, leid ik mezelf wel eens af met een spelletje. Mijn toppers van dit moment:

SongPop

‘Raad je plaatje’ in een modern jasje; dat is SongPop. Misschien ken je dit spel nog wel van je oude iPod: je krijgt een paar seconden van een nummer te horen en moet dan de artiest of de titel raden. Bij SongPop speel je op basis van door de makers samengestelde lijsten. Bovendien speel je SongPop tegen iemand anders: bijvoorbeeld een van je Facebook vrienden.

Raad je plaatje in een nieuwe jas

Bereid je voor op puntje-van-je-tong, Aha Erlebnissen en mooie herinneringen vanwege de nummers die voorbij komen. En na het horen van die lekkere liedjes ga je vanzelf weer vrolijk aan de slag. Mijn username is trouwens Nathalie.Gloudemans en ik sta klaar om je te verslaan op de 90’s Alternative playlist.

Plague Inc

Ok, het is een beetje morbide. Het doel van het spelletje Plague Inc is namelijk de hele wereldbevolking uitroeien. En dat is leuker dan je zou denken! Je begint het spel door een land in de wereld te kiezen waar jouw bacterie of virus voor het eerst opduikt. Vervolgens zul je mensen moeten gaan infecteren en je ziekte steeds sterker maken. Dit doe je door DNA punten te sparen waarmee je je plaag kan ontwikkelen op overdraagbaarheid, symptomen en resistentie.

Leer met bacteriën hoe je jouw product globaliseert

Ondertussen zul je moeten inspringen op wereldontwikkelingen en ervoor zorgen dat de mensheid geen volledig vaccin ontwikkelt tegen jouw aandoening. Strategie en spannende muziek zijn ingrediënten van dit spel. En passant leer je hoe je jouw ‘product’ globaliseert; heel handig voor je eigen bedrijf. Plague Inc: dodelijk verslavend!

Amazing Alex

Fan van Angry Birds en ben je toe aan een nieuw puzzelspel? Dan is Amazing Alex iets voor jou. De makers van Angry Birds hebben deze zomer dit nieuwe spel gelanceerd. In Amazing Alex moet je bijvoorbeeld je kamer opruimen met Rube Goldbergmachines die je maakt van voorwerpen uit je rugzak. De eerste puzzels zijn nog makkelijk en dat is verradelijk… voor het weet ben je een half uur verder.

Het bijdehante broertje van Angry Birds

Als je er niet uit komt, zal Amazing Alex je wel even laten zien hoe hij het klusje zou klaren. Leuk aan deze app is daarnaast dat je ook zelf levels kan maken en die kan delen met je vrienden. Of Amazing Alex net zo groot wordt als Angry Birds valt nog te bezien, maar vermakelijk (en creativiteitbevorderend) vind ik het in elk geval wel.

Welke apps gebruik jij om je creativiteit te hervinden? Laat het ons weten in de reacties hieronder!

Showcase: Linkedin 9 a day

LiInkedin
Linkedin groei met 9 minuten per dag

Eerlijk. Hoeveel tijd per dag besteed jij aan social media ten behoeve van je eigen bedrijf? LinkedIn vindt dat het geen uren zou hoeven duren om je Linked-in profiel te optimaliseren. Sterker nog: uit onderzoek van LinkedIn zelf blijkt dat je met maar 9 minuten per dag je online merk en kennis al versterkt.

De 9 a day van experts

Met die kennis op zak vroeg LinkedIn een aantal experts te vertellen wat zij zouden veranderen aan hun LinkedIn profiel als ze 9 minuten te besteden hadden. Deze interviews vind je op de website 9 a Day. Zo vertelt Norm Johnston van media communicatie bureau Mindshare hoe het belangrijk is om op de hoogte blijven van het nieuws, maar meer nog: om er een mening over te hebben. Neem de tijd om over de implicaties na te denken.

Jouw 9 a day

Om je te helpen deze, en andere tips, in de praktijk te brengen heeft LinkedIn nu ook een tool gebouwd. Via 9 a Day kun je een kalender aanmaken en daarin dagelijkse activiteiten plannen die LinkedIn je aanraadt om te doen, zoals: een vraag stellen en beantwoorden in een groepsdicussie of je potentiële klanten onderzoek via de LinkedIn app. Deze kalender kun je exporteren naar je Outlook of iCal agenda.

Hoe zou jij je 9 a day op LinkedIn doorbrengen?

Welkom bij Kispi: het nieuwe ondernemersblog!

“Zijn er niet al genoeg blogs over ondernemen?” vraag je je misschien af. Er zijn in elk geval een heleboel websites met ondernemers-nieuws. Maar waar wij als ondernemers zelf tegenaan liepen: we zochten praktische, begrijpelijke informatie die ons stap voor stap uitlegde hoe we bepaalde kwesties het beste konden aanpakken. En dat vonden we eigenlijk niet online.

Onze oplossing: dan pakken we het zelf wel op. Die vrijheid voelden we volledig als zelfstandig ondernemers op het internet. Vandaar dat we dit blog de naam ‘Kipsi’ gaven. In Quechua, de taal van Inca’s, betekenen de woorden ‘Qispi Kay’ namelijk vrijheid.

Qiski Kay: vrijheid 
Waarom kozen we voor Quechua? Dat heeft te maken met een bijzondere reis naar Peru waar een van ons lessen in die taal volgde.

Toen na een paar lessen bleek dat de docente alleen maar zinnen als ‘Dood de vijand met palen' (Awqata wañuchiy q'asuspa) en ‘Ik zal je stukje bij stukje voeden aan de condors' (Pisipisimanta kuntur kunaman qarasaq) kon onderwijzen was het tijd om verder te trekken. Ook dat is vrijheid!

Omzet, kosten en inspiratie

Op Kispi vind je wekelijks nieuwe berichten in de categorieën: Meer Omzet, Slimmere Kosten en Mens & Ondernemer. Onze blogposts concentreren zich rond deze thema’s:

  • Hoe maak ik meer omzet als ondernemer?
  • Hoe kan ik op een slimmere manier geld besparen?
  • Hoe houd ik het leuk: ik ben niet alleen ondernemer, maar ook mens.

Daarnaast besteden we aandacht aan inspirerende stukken we die online vinden (de Showcase) en verwijzen we naar handige checklists die we vinden of zelf opstellen.

Stap voor stap, achter het nieuws

Kispi is geheel gratis toegankelijk; je hoeft geen abonnement te nemen om onze info te vinden. We richten ons ook niet op het nieuws voor ondernemers; we gaan er vanuit dat je die kost elders al tot je krijgt. Wij gaan achter het nieuws zitten: wat betekent dit nou voor ondernemers? Hoe moeten we hiermee omgaan? Want wij zijn zoals jij: zelfstandig ondernemers en erg blij met onze stap.

Welke onderwerpen trekken jouw aandacht als ondernemer en waar loop je tegenaan bij jouw bedrijf? Mail ons op info@kispi.nl en laat het ons weten.