Vergroot je omzet zonder verzendkosten

gratis verzenden
Laat gratis verzending in je voordeel werken

Gratis verzending wordt steeds populairder bij klanten. Ondernemers vrezen juist dat hun winstmarge lager wordt als ze geen verzendkosten meer rekenen terwijl een postpakket versturen wel geld kost.

Volgens mij kan dit anders. Er zijn namelijk mogelijkheden om verzendkosten als marketinginstrument in te zetten. Bijvoorbeeld door de koper een cadeautje te geven in de vorm van gratis verzending.

5 Kansen bij het schrappen van verzendkosten

Nu kan het nog 
Als meer bedrijven stunten met gratis verzendkosten raken bezoekers gewend aan gratis verzending en zullen ze steeds minder bereid zijn hiervoor te betalen. Nu kun je gratis verzending nog omzetten in een selling point.

Je kan gratis verzendkosten inzetten voor meer en grotere orders. Het resultaat kan verschillen maar waarom probeer je niet een van deze experimenten:

1. Gratis verzending als selling point

Verzendkosten schrappen kan je marge onder druk zetten; een pakket versturen kost nu eenmaal geld. Het is ook een manier om meer bezoekers uit te nodigen in je webshop en om klanten over de streep te trekken. Zo kun je toch een stuk van de kosten terugverdienen en meteen een selling point aan je webshop toevoegen.

Roep luid en duidelijk op je website en in je advertentie uitingen dat je geen verzendkosten in rekening brengt. Als bezoekers echt op zoek zijn naar webshops zonder verzendkosten dan zullen ze dit aanbod zeker waarderen. Je kan overwegen de verzendkosten in je webshop geheel of gedeeltelijk onderdeel te laten worden van je integrale prijs zodat vooral je prijspresentatie verandert. What you see is what you pay.

Enkele voorbeelden zijn: Cosmox.com, Bruna.nl en Zalando.nl; zij kregen ook nog eens aandacht van de landelijke media zoals te lezen is in het bericht: “Gratis wordt norm voor webshop“.

2. Gratis verzending boven een bepaald bestedingsbedrag

Blijven opletten dat je jouw verzenkosten duidelijk presenteert zodat je klanten zich niet misleid voelen.

Moedig je klanten aan om meer te kopen. Maak een mooie aanbieding waarbij je de verzendkosten vermindert of op nul zet als bezoekers boven een bepaald bedrag bestellen. Het doel is het verhogen van de omzet per bestelling. Denk eens aan de vele fastfood bezorgers die al werken met deze methode.

In dit systeem zit ook een mooie aanmoediging voor verkoop van gerelateerde producten. Je hebt namelijk de perfecte mogelijkheid om vlak voor het afrekenen een product voor te stellen waarmee de bezoeker zijn verzendkosten op nul zet. Het is uiteindelijk een kwestie van rekenen en testen bij welk bedrag je je verzendkosten kan elimineren.

Een bekend voorbeeld is Bol.com die recent aankondigde om geen verzendkosten meer te berekenen bij bestellingen boven de 20 euro.

3. Gratis verzending bij een volgende bestelling

Nodig je bezoeker uit om weer terug te komen bij jouw webshop voor een herhaal aankoop. Kopers die vaste klant worden bij jouw webshop zijn goud waard doordat de marketingkosten lager zijn dan voor nieuwe klanten. Deze vaste klantenkorting kost je geld, je verzendt immers gratis. Het helpt echter wel om de klant te behouden. Het is vervolgens aan jou om uit te rekenen of die kosten van herhaalbezoek (postpakket versturen) goedkoper zijn dan de kosten om steeds nieuwe klanten aan te trekken.

4. Gratis verzending in ruil voor aandacht

Zoals hierboven genoemd kun je gratis verzending inzetten als beloning voor een herhaal aankoop. Maar dan moeten de klanten wel aan jouw winkel denken als ze iets nodig hebben. Hier kun je invloed op uitoefenen door te vragen of mensen zich registreren voor je nieuwsbrief, een geregistreerde account of in ruil voor het invullen van een volledig klantprofiel of enquête.

Zo kun je op regelmatige basis gericht contact opnemen met je klanten zodat ze aan jouw bedrijf denken als ze weer een product in jouw markt zoeken. De kosten van gratis verzending komen dan in de plaats van marketingkosten.

De AVRO biedt in de webshop bijvoorbeeld gratis verzending voor leden. Overigens is een lidmaatschap niet gratis.

5. Bijbetalen voor snelle verzending

In een aantal branches wordt het al standaard om binnen 1 werkdag te leveren.

Je zou kunnen overwegen om een standaard verzending wat langer te laten duren. Je brengt dan kosten in rekening voor een snelle levering. Mensen kunnen dan zelf kiezen of ze liever een korting of snelle verzending willen.

Een tweede voordeel is dat langzame verzending logistiek efficiënter is in te plannen en daardoor kosten kan besparen. Het nadeel van deze strategie is dat in een aantal branches (Bol.com) het al standaard begint te worden om binnen 1 werkdag te leveren.

Webshop Amazon komt binnenkort naar Nederland en zij hebben een verschillend tarief voor verschillende soorten verzendingen. Afhankelijk van hoe snel je het product wilt hebben worden de verzendkosten hoger.

Hoe ga jij om met de verzendkosten van jouw webshop en welke manieren gebruik jij om de verzending in te zetten om je klanttevredenheid te verhogen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *