Linkbuilding zodat je bedrijf gevonden wordt

social media profielen
Social media profielen staan vaak hoog in Google.

Voor de meeste bedrijven is het cruciaal om gevonden te worden (in Google).

Een geijkte methode is het maken van een ronkende website en via een linkbuilding strategie te zorgen voor relevante en kwalitatieve links. HET HOOFDDOEL: met die website beter scoren in Google op bedrijfsnaam en bepaalde zoekwoorden.

Maar let op, je doet jezelf al snel te kort.

Want een backlink helpt je dan vooral als onderdeel van je linkprofiel (om je website beter te laten scoren). Daarvoor zijn bijvoorbeeld de volgende zaken belangrijk:

  • nofollow of dofollow
  • Pagerank van de linkende pagina
  • geoptimaliseerde positie en ankertekst
  • geleidelijke en in de tijd verspreide opbouw
  • enzovoort

Dit zijn belangrijke punten, maar niet de enige.

Al die vermeldingen op andere websites dragen namelijk ook bij aan je merkbekendheid. Potentiële klanten maken op de plekken waar jouw links staan al kennis met jouw bedrijf.

Als je alleen let op criteria die voor Google van belang zijn mis je een kans om beter gevonden te worden.

Mijn doelen bij linkbuilding

Als ik bezig ben met linkbuilding vraag ik me af waar mijn doelgroep zich bevindt en wat ze zoeken. Dat zijn de plekken waar ik zou willen dat mijn bedrijf (met link) zichtbaar is. Maar niet alleen om mijn eigen website beter te laten scoren. Mijn doelen bij linkbuilding zijn:

  1. een vermelding van mijn website om de doelgroep attent te maken op mijn bedrijf en product en/of
  2. een klik van een geïnteresseerde bezoeker naar mijn website en/of
  3. een backlink naar mijn website die van waarde is voor de zoekmachine positie van mijn website

Er zijn verschillende voorbeelden van links die ik wel belangrijk vind maar niet vanwege de positie in Google van mijn website. Hieronder staan twee voorbeelden.

  • Facebook profielen: ongeacht of deze nofollow zijn, mensen kunnen me zo vinden via dat social media netwerk en die profielen staan zelf regelmatig al hoog in Google.
  • Nofollow links op blogposts? Als ik een zinvolle bijdragen kan leveren aan de actieve discussie, dan kan ik ter plekke al iets van mijn bedrijf laten zien.

Aangezien ik tegelijkertijd werk aan meerdere websites, van mezelf en van klanten, leek het me handig voor mezelf een overzichtje te maken met tips voor platforms en strategieën bij het linkbuilden. Daarbij laat ik betaalde links zoveel mogelijk buiten beschouwing. Dat valt bij mij onder de noemer adverteren en dat is juist gericht op merkbekendheid en converterende clicks.

Onderstaande lijstje draait juist om de gratis links met als doelstelling: linkbuilden voor SEO, klikken of merkbekendheid. En met gratis bedoel ik dat je de betreffende website niet betaald. Je zult hoe dan ook moeten investeren in je eigen tijd en misschien ook wel geld moeten steken in hulp bij bijvoorbeeld het maken van een gave blogpost, infographic, reactie, etc.

1) Social Media

Waar zit jouw doelgroep? Maak op de grote social media platforms waar jouw doelgroep ook komt een online (zakelijk) profiel aan. Maak deze profielen zo compleet mogelijk inclusief link naar je website.

Voordeel: in een zoektocht op jouw bedrijfsnaam kunnen deze profielen zichtbaar worden naast je eigen website. Zo wordt je beter vindbaar als mensen op je bedrijfsnaam zoeken en kun je vanuit de profielen zelf bepalen welke boodschap je aan deze bezoekers wilt laten zien.

Voorbeelden:

Met het aanmaken van een profiel ben je er nog niet. Als je niets plaatst en niet deelneemt aan discussies ziet je profiel er passief en stil uit. Dat kan ook tegen je werken. Probeer regelmatig iets te plaatsen en doe mee aan discussies. Als je hier geen tijd voor hebt kun je je afvragen of het zinvol is om een profiel aan te maken.

2) Meedoen aan online discussies

Het internet staat vol met discussies over allerlei onderwerpen, waaronder ook discussies die te maken hebben met jouw bedrijf, merk, product, dienst, naam, vakgebied, techniek, etc. Je kan deze discussies gebruiken om te ontdekken wat gebruikers bezig houdt. Je kan echter ook meedoen met de discussie. Maak het niet te spammy maar geef inhoudelijke reacties die relevant zijn voor de discussie.

Je link kun je achterlaten in je profiel of in een handtekening die onder elk bericht staat. Soms is het ook mogelijk om in het bericht zelf een link op te nemen naar een pagina op je eigen site.

Voordeel: je laat jezelf en je bedrijf zien op een plek die relevant is voor jouw vakgebied en doelgroep. Zo kun je werken aan naamsbekendheid en jezelf als expert presenteren. Via je handtekening en profiel kun je jezelf en je bedrijf presenteren kunnen geïnteresseerden doorklikken of contact opnemen.

Grote en bekende discussieplatforms

Het internet zit vol met fora en platforms die groot en actief zijn. Als je doelgroep hier aanwezig is kan dit een manier zijn om met ze in contact te komen. Hoe specifieker het onderwerp hoe kleiner het platform. Het kan dus best even zoeken zijn. Begin bij grote platforms, zoals:

3) Reageren en gastbloggen

Bekende bloggers kunnen veel publiek trekken die diepe discussies voeren. Je kan ernaar streven om blogger of schrijver voor een dergelijk blog te worden. Zo  kun je laten zien wat je kan en weet over een bepaald onderwerp. Ook kan je meedoen aan discussies bij artikelen van anderen. Zo laat je steeds je naam en kennis zien. Vaak kun je je naam en een link invullen in een profiel of bij de reactie die je achterlaat.

Voordeel: je kan snel de doelgroep van het betreffende blog bereiken. Doordat al veel mensen het blog volgen of meedoen aan discussies bereik je snel een groter publiek. En degenen die geïnteresseerd raken klikken door op de link bij jouw profiel.

Zoek naar blogs waar jouw doelgroep veel aanwezig is en/of waar de discussies voor jou interessant zijn. Ook hier geldt dat blogs voor specifieke onderwerpen soms lastig te vinden zijn, of gewoonweg niet bestaan. Enkele grote blogs zijn:

4) Verzamelpagina’s

Er zijn verschillende verzamelpagina’s waar beheerders websites bij elkaar zetten gebaseerd op categorieen, bijvoorbeeld: geografische locatie, onderwerp, etc. Veel van dit soort verzamelpagina’s zijn passief of worden als spammy ervaren. Voordat je een link wilt, vraag je af of jij als bezoeker gebruik zou willen maken een dergelijke pagina. Is het antwoord nee dan wil je er als bedrijf ook niet zomaar op staan.

Voordeel: een bekende verzamelpagina kan verkeer naar jouw website opleveren. Daarnaast kun je makkelijker vindbaar worden op het verzamelonderwerp. Stel je voor dat iemand zoekt op een bepaald onderwerp (startpagina.nl) of een winkel bij hem in de buurt die nog open is (openingstijden.nl).

If you can’t beat them, join them. Voor sommige (geografische) zoekwoorden wordt de top 10 bezet door verzamelpagina’s. Dat kan reden zijn om je aan te melden. De waarde van een dergelijke verzamelpagina hangt dus af van het aantal gebruikers van die pagina en de positie in Google.

Voorbeelden van bekende verzamelsites:

  • Startpagina (hele bekende plek waar ze linkjes verzamelen)
  • Dmoz (een internet directory uit de oude dagen)
  • Openingstijden.nl (site waar mensen zoeken naar winkelinformatie)

Let op als je moet betalen, je krijgt niet altijd waar voor je geld. Een mooi startpunt zijn de verzamelpagina’s die in de top 10 staan als je zoekt op jouw belangrijke zoekwoorden.

5) G+ mijn bedrijf

Google heeft een lokale zoekmachine waarmee ze bedrijven op een kaart laten zien. Deze bedrijven kunnen aan hun vermelding informatie over hun bedrijf toevoegen, zoals: foto’s, beschrijving, link, contactgegevens, etc.

Voordeel: Je hebt kans dat je vertoont wordt als lokaal resultaat in de zoekresultaten van Google en/of als rood dopje in Google Maps. Je vergroot daarmee je vindbaarheid voor de mensen die op geografische locatie zoeken. Sommige zoekers klikken niet eens meer naar de website maar gebruiken de contactgegevens bij de Google vermelding.

Zoek op jouw bedrijfsnaam in Google Maps en kijk of jouw bedrijf er al bij staat. Klik dan op de link “Bent u de bedrijfseigenaar?” en maak je registratie en verificatie compleet. Kun je de link of je bedrijf niet vinden? Meld je dan aan via Google Business.

6) Contentsites

Bij een aantal sites kun je zelfgeschreven artikelen/ presentaties/video’s en ander materiaal aanmelden. Hele bekende voorbeelden zijn Youtube en sites voor persberichten waar je zelf over bepaalde onderwerpen een artikel kan plaatsen. Als je een artikel aanbiedt, let dan op de autoriteit en bekendheid van het platform.

Voordeel: als een bepaalde site hoog scoort op jouw favoriete zoekwoord is het wellicht mogelijk om met jouw bedrijf op die site terecht te komen. Bezoekers naar die site kunnen zo ook jouw bedrijf tegenkomen.

Vaak geldt dat hoe makkelijker je een bericht plaatst hoe minder je eraan hebt. Soms kan het zelfs schadelijk zijn. Met mate dus en alleen op grote bekende sites.  Online plekken waar veel mensen komen en waar je als auteur een bijdrage kan leveren zijn:

7) Interessante, deelbare content maken

Interessante en deelbare content kan je veel links opleveren. Maar wat het blijkbaar ook doet is iets losmaken bij de lezer. Want waarom zouden ze het bericht anders delen met hun netwerk. Je hebt twee belangrijke elementen nodig bij deelbare content.

  1. De lezer moet dusdanig tevreden zijn met wat ze zien of lezen dat ze je graag helpen.
  2. Het stuk moet makkelijk te delen zijn. Dit is vooral ook een technische kwestie. Zorg voor makkelijke buttons die opvallen en desnoods vraag je je lezers om te delen.

Voordeel: je doelgroep laten weten dat je een autoriteit bent op een bepaald gebied en een relatie met ze bouwen door ze echt verder te helpen met de uitdaging waar ze tegenaan lopen. En daarbij hoef je echt niet steeds je eigen product te pushen.

Dit vraagt om een diep begrip van je doelgroep zodat je weet wie ze zijn en vooral wat ze willen. Wat zijn hun problemen en waarom zouden ze daarbij iets aan jou of jouw bedrijf hebben? Maak hierover een blogpost, online brochure, video, infographic, etc waarin je je doelgroep ook echt verder helpt. Zorg dat deze informatie online staat in een van jouw online media  kanalen en makkelijk deelbaar is. Je zou kunnen denken aan een handleiding om een bepaald veelvoorkomend probleem op te lossen.

Daarnaast heb je ambassadeurs met een breed netwerk nodig die bereid zijn jouw bericht te delen. Het is dus ook belangrijk dat je relaties opbouwt op een niveau dat je deze mensen kan vragen om je bericht in hun netwerk te delen Denk hierbij niet alleen aan vaste klanten, familie en vrienden. Dit draait ook om journalisten, bloggers, (lokaal) bekende mensen, specialisten, experts en invloedrijke mensen die je tegenkomt tijdens je online discussies.

Nog een mooie methode om inspiratie op te doen en je deelbare content onder de aandacht te brengen is de volgende:

  1. houd een lijstje bij als je bezig bent met lezen over jouw onderwerp; kom  je een pagina tegen die een foutmelding geeft, schrijf deze dan op
  2. probeer te achterhalen wat er vroeger op die pagina stond en of je zelf een waardevol alternatief kan maken dat past bij jouw onderwerp
  3. controleer dat er verschillende websites naar deze verlopen pagina linken
  4. mail al die websites dat ze een kapotte link hebben en biedt ze jouw alternatief aan

8) Bevriende relaties

Je hebt waarschijnlijk klanten en leveranciers die een link naar je zouden kunnen opnemen omdat jij zelf ook weer klant of leverancier bent. Je hebt waarschijnlijk ook een netwerk opgebouwd rondom je bedrijf waarbij mensen zitten die je kan vragen om een vermelding van jouw bedrijf op te nemen met link.

Voordeel: doordat je genoemd wordt op de site van je klanten, leveranciers en relaties bereik je ook bezoekers van hun websites. Daarbij zijn het ook openlijke testimonials. Niet elk bedrijf neemt zomaar een link op naar alle bedrijven met wie ze zaken doen.

Denk ook aan organisaties waar je onderdeel van uitmaakt, bijvoorbeeld een bedrijvenkring of netwerkborrel met een ledenlijst. Pak je contactlijst en loop ze eens door. Denk daarbij niet alleen aan promotie kansen voor jezelf maar vraag je ook af hoe je hen verder kunt helpen.

9) Je concurrentie volgen

Bovenstaande rijtje kan je helpen met zoeken naar websites die relevant zijn voor jouw doelgroep. Maar dat is wel een hoop zoekwerk. Een makkelijke manier is het volgen van concurrentie. zijn zijn ook bezig met hun online links en hebben misschien wel websites voor backlinks gevonden die nog niet in jouw lijstje staan.

Voordeel: alle hierboven genoemde voorbeelden. Door uit te vinden waar je concurrenten genoemd worden kun je ook voor jezelf weer mogelijkheden vinden.

Je kan hiervoor meerdere tools gebruiken, bijvoorbeeld:

Ook kun je in Google zoeken op de voor jou belangrijke zoekwoorden en de top websites bekijken. Zitten daar websites bij waar je links kan regelen. Je zorgt dan dus dat je een link krijgt van je concurrentie. En voordat je denkt dat dit onmogelijk is, dit draait niet om concurrenten van je bedrijf. Soms staat er bij de topsites een discusseplatform, lokale nieuwssite of een website van een organisatie waar je contact mee hebt.

Backlinks zijn breder dan alleen een linkprofiel

Laat je in discussies over backlinks niet te veel leiden door de vragen als:

  • heeft een nofollow link wel waarde?
  • op welke hoge PR site kan ik makkelijk een link plaatsen?

Zoek naar sites waar je doelgroep ook komt en zorg dat je de lezers ook echt verder helpt met hetgeen waar ze mee bezig zijn. Voor de backlink maar vooral ook om te laten zien dat je bestaat en dat je deskundigheid hebt over een bepaald onderwerp en dat je het belangrijk vindt om mensen verder te helpen.

Op die andere site kun je al een eerste indruk maken.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *