Kies je doelgroep

doelgroep
Kies je doelgroep

“Meer succes voor zzp’ers door te focussen op een niche” is de subtitel van het nieuwste boek van Erno Hannink.

In dit boek beschrijft Erno hoe hij zijn baan opzegt, ondernemer wordt en vervolgens zijn doelen realiseert. En dat gaat verder dan alleen zijn bedrijfsdoelen. Erno kiest voor een ander leven en voor de dingen die er echt toe doen: zijn gezin en zijn vrijheid.

Ik ontving een eerste versie van dit boek met de vraag van Erno om het te lezen en een review achter te laten. Mijn review kun je lezen op Bol.com. Hieronder geef ik ook een korte samenvatting van “Kies je doelgroep”.

Ondernemerschap is een reis

Wat mij opvalt aan dit boek is de persoonlijke stijl waarin Erno het schrijft. Het bevat geen encyclopedische informatieve pagina’s. Het is een beschrijving van wie en wat Erno op zijn pad tegen is gekomen, hoe hij daarmee is omgegaan en wat hij ervan geleerd heeft. Het is een verhaal in ik-vorm over hoe Erno zijn bedrijf opzet.

De rode draad van zijn verhaal is kiezen. Het kiezen van een doelgroep en een product. Dat lijkt makkelijk maar toch zit er bij veel mensen een blokkade om te kiezen. Een van de oorzaken is de angst om iets te verliezen. Door je doelgroep of product te versmallen neem je automatisch afscheid van een gedeelte van je doelgroep.

Tiensecondenboodschap

In zijn boek beschrijft Erno verschillende ontmoetingen met andere ondernemers, coaches en potentiële klanten. Steeds stelt hij zichzelf voor en vertelt hij wat hij doet. Vooral in het begin van het boek merkt hij dat mensen niet precies begrijpen waar zijn werk uit bestaat.

Om zijn boodschap helder te krijgen brengt hij zijn doelgroep in kaart. Door zich af te vragen welk probleem hij kan oplossen voor zijn ideale klant definieert hij zijn product. Met dit ‘ideale klant product’-model heeft Erno een duidelijker beeld van zijn product en doelgroep.

Nu kan hij gaan werken aan zijn tiensecondenboodschap die hij overal en altijd gebruikt en die vaak de opening van een gesprek met een potentiële klant is.

Voor zijn tiensecondenboodschap beantwoordt hij vier vragen:

  • wie help ik?
  • wat is hun probleem?
  • hoe los ik dat probleem op?
  • wat levert het de klant op?

Die vier vragen verwerkt hij tot één zin. In zijn geval:

Ik help zelfstandige professionals die moeite hebben om klanten te krijgen met als doel de ideale klant automatisch aan te trekken, waardoor ze kunnen groeien naar financiële onafhankelijkheid.

Bestel “Kies je doelgroep” nu bij Bol.com

“Kies je doelgroep” is een helder beschreven verhaal van een ondernemer die worstelt met het vinden van zijn plek. Als jij ook bezig bent om jouw bedrijf op de kaart te zetten en als jij ook wel eens wil weten hoe het ‘ideale klant product’-model voor jou uitpakt dan is dit boek zeker de moeite waard om te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *