Je Website: Visitekaartje of Eerste Kennismakingsgesprek?

story telling
photo credit: Jill Clardy via photopin cc

Ga eens voor jezelf na: zie je de website van je bedrijf vooral als een visitekaartje? De site ziet er representatief uit, met een goed design en teksten zonder spelfouten. Het standaardverhaal van ‘we leveren kwaliteit, hebben zoveel vestigingen en bestaan sinds 1879.’ Zoveel websites van zakelijke dienstverleners zien er zo uit.

Mooi, maar als je eerlijk bent: ook een beetje saai. En ik denk dat het ook niet meer genoeg is om de klant mee te winnen. Want die klant die googlet rond om te bepalen of hij met jou in zee wilt gaan en het standaard verhaal trekt hem of haar niet over de streep als er een keuze is.

De website van jouw bedrijf kan veel meer zijn dan een visitekaartje. In plaats van daarvan kan het ook dienen als eerste kennismakingsgesprek. Waar je tijdens een eerste meeting bij jou op kantoor wellicht al vragen zou beantwoorden en een persoonlijke connectie met je potentiële klant of cliënt zou kunnen maken kan je website ook al die rol vervullen.

Je lead wil weten: wie is de vent achter de tent of wijf achter het bedrijf? Dit zijn middelen die je in zou kunnen zetten:

1. Video

Heb je een video van jezelf online staan? Dat is de ultieme manier van iets van jezelf laten zien. Je stem, je enthousiasme; het komt over alsof je face to face tegenover elkaar zit. En het werkt ook om potentiële klanten of cliënten binnen te halen. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat mensen die zoeken naar een advocaat gemiddeld 5 websites bekijken voor ze een keuze maken. Maar als er een video op staat, waarin de ‘attorney at law’ zich voorstelt, daalt het aantal bezochte juridische sites dramatisch, naar 1,8.

Maar wees ook kritisch. Onze prachtige Koningin Máxima is heel fotogeniek, maar op camera lijkt ze soms wat vreemde trekjes te hebben (Disculpa, Máxima, sin embargo: te adoro!) . Als je twijfelt over je performance, zet dan geen video online. Ik heb het ook niet gedaan. Nog niet.

2. Live Webinars

Webinars (een online seminar) worden de laatste jaren steeds vaker ingezet door verschillende soorten bedrijven. Ook als zakelijk dienstverlener is dit een mooi middel om wat van jezelf te laten zien. Een webinar is vergelijkbaar met video; beide draaien om bewegend beeld. Maar een webinar bied je ook extra dimensies. Je nodigt namelijk mensen uit, behandelt een bepaald onderwerp en geeft mogelijkheid tot vragen stellen. Bovendien hoef je niet perse in beeld te zijn bij een webinar: je kunt ook alleen een presentatie tonen, terwijl je vertelt.

Met een webinar kun je op een laagdrempelige manier je expertise tonen: mensen kunnen zelf achter hun computer naar je luisteren en mede op grond daarvan bepalen of ze jou een opdracht gaan verstrekken. En een webinar is bij uitstek een middel om een directe pitch te doen. Je kunt deelnemers een mooi aanbod doen, dat slechts tijdelijk geldig is. Omdat de sessie live is, ervaren de kijkers een vorm van urgentie, die hen sneller zal doen beslissen.

3. Eigen verhaal met karaktervolle foto

Als video niet je ding is, dan snap ik dat wel. Ik ben ook niet perse een fan. Een andere manier om jezelf te laten zien is met woorden. Ik zou niet bang zijn om persoonlijk te worden. Welke ontwikkeling heb je doorgemaakt? Wat is je achtergrond? Waar loop je warm voor? Dit zijn allemaal aanknopingspunten voor je klanten om te beslissen of ze met jou willen inhuren.
Raak met je ‘Over ons’ of ‘Over mij’ dus een persoonlijke snaar, die mede kan dienen als uitleg waarom je zo goed bent. Waarom ben je jurist, advocaat, notaris, fiscalist of adviseur geworden; waarom bied je de diensten aan die je aanbiedt? Welke antwoorden zou je geven in een diepte interview? Schrijf die op en vind jezelf.

4. Blogposts over je werk

Als zakelijke dienstverlener zit je op zoveel kennis en kun je dingen die niet veel andere mensen kunnen (of ze denken dat ze het wel kunnen en lopen dan tegen problemen aan die ze niet kunnen oplossen). Maar hoe vaak ik niet heb moeten uitleggen wat ik nou precies deed toen ik IT advocaat was; mensen begrepen het niet helemaal. En ook niet altijd hoe ik hen zou kunnen helpen.

Een sympatieke oplossing is bloggen over het soort zaken dat je doet. Voordat je met bezwaren komt: uiteraard moet je rekening houden met eventuele geheimhoudingsplichten. Maar daar kun je omheen werken. Geanonimiseerde verslagen of algemene verhalen over een bepaald thema zaken dat je behandelt kunnen goed werken in dit verband. (Of een client die toestemming geeft; dat kan natuurlijk ook.) Je geeft hiermee al een indruk van hoe je een lead zou kunnen helpen en wat je stijl is. En daarmee verlaag je de drempel voor mensen die nog twijfelen over wie ze moeten inhuren. Als jouw aanpak hen aanspreekt, heb je hen voor je gewonnen. Het verhaal dat je opschrijft bij je ‘Over ons’ kan als leidraad dienen om de toon te vinden voor je persoonlijke blogposts.

Foto: Jill Clardy

Van IT advocaat naar Internet Marketeer: Nathalie was zelf ooit zakelijk dienstverlener en vond de marketingkant van haar vak eigenlijk het leukst. Dus verliet ze haar positie als medewerker bij Kennedy Van der Laan en volgde ze haar passie voor taal. Sinds ze zich uitschreef bij de Balie heeft ze zich ontwikkeld tot online marketeer met een specialisatie in content marketing. Nathalie helpt nu advocatenkantoren, juridisch adviseurs, fiscalisten en andere zakelijke dienstverleners meer uit de inhoud van hun websites te halen. Volg Nathalie op Twitter, Google + en LinkedIn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *