Je Facebook doelstellingen SMART formuleren

facebook
Je doelstellingen meetbaar maken?
Foto: Spencer E Holtaway via photopin cc

Hoe maak je jouw Facebook doelstellingen zo concreet en bruikbaar mogelijk? Onderaan dit artikel kun je een ebook downloaden met daarin 19 sjablonen van Facebook doelen Dit ebook is gratis (ook geen e-mail nodig).

Deze doelstellingen zijn gebaseerd op mijn eerdere blogpost “… Waarom zou je een Facebook-pagina starten?” en het SMART systeem. Wat mij aantrekt in het SMART systeem is hoe simpel het eigenlijk is en dat het je helpt om je doelen zodanig op te schrijven dat ze ook effectief worden.

Wat is SMART?

SMART is een afkorting waarbij de letters staan voor:

  • Specifiek: Het doel moet helder en eenduidig zijn.
  • Meetbaar: Je hebt een milestone of statistiek nodig die je inzichtelijk kan maken.
  • Aanvaardbaar/ambitieus: Maak je doel niet te makkelijk en zorg dat het bijdraagt aan je bedrijf.
  • Realistisch: Zodra een doel niet realistisch is kan het ook demotiverend gaan werken.
  • Tijdgebonden: Zorg dat je een datum hebt waarop je je doel wilt halen.

Voorbeelden van SMART doelen zijn:

  • In het eerste half jaar 5 discussies op mijn Facebook-pagina met meer dan 20 reacties van verschillende mensen.
  • In de eerste maand 50 bezoekers op mijn website die afkomstig zijn van Facebook en die meer dan 1 pagina openen en langer dan 20 seconden blijven.
  • In de eerste maand 50 bezoekers op mijn website die een bestelling plaatsen.
  • Over 4 weken 200 nieuwe inschrijvingen voor de nieuwsbrief via het speciale Facebook inschrijfformulier.

Voorbeelden van SMART Facebook doelen

Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ik heb een bijlage gemaakt met daarin sjablonen van Facebook doelstellingen. Je kan deze gebruiken als voorbeeld en makkelijk zelf aanpassen.

Download Facebook sjablonen

Het realiseren van je doelstellingen

Als je weet wat je wilt komt de volgende stap: het opzetten van een Facebook-pagina en daadwerkelijk berichten gaan plaatsen. Daarover gaat een volgende blogpost. Volg ons via de twitter accounts @kispi_blog, @erikgloudemans, @gloudevrouw of onze RSS feed.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *