Hoe wordt je ontwerpwedstrijd succesvol?

brandsupply
Heb jij wel eens gewerkt met Brandsupply?

Designwedstrijden kunnen heel handig zijn. Als je een ontwerpwedstrijd start bij Brandsupply (no cure, no pay), krijg je gemiddeld 62 inzendingen om uit te kiezen. Een offline designer geeft je nooit zoveel keuze.

Alleen: hoe maak je je design wedstrijd bij Brandsupply succesvol?

Bij de ontwerpwedstrijden die ik heb opgezet voor Sauna Gespot volgde ik deze strategieën:

  1. Meer info. Ik gaf meer informatie in het invulvak ‘behoefte’. Zo beschreef ik naar voorbeeld van 99designs ook vereisten aan het ontwerp en de waarden ermee verbonden.
  2. Aanvullende info. Ook alle aanvullende informatievelden vulde ik in. Brandsupply geeft je de mogelijkheid een beschrijfsomschrijving te maken, je doelgroep te benoemen en in te gaan op kleuren, favorieten, musthaves. Ik heb de briefing zo uitgebreid mogelijk gemaakt.
  3. Extra stimulans. Bij de design wedstrijd voor een nieuwe naam heb ik aangegeven dat er nog een wedstrijd voor logo en huisstijl zou volgen. Dit vormde voor sommige ontwerpers een extra stimulans om mee te doen aan die wedstrijd. Daarnaast was het indirect al promotie voor de tweede wedstrijd.
  4. Persoonlijke uitnodiging. Andere vergelijkbare projecten die waren afgelopen heb ik gescand. Designers die daar leuke suggesties deden schreef ik aan. Elke naam van een ontwerper is een link, waarna je op een pagina komt met de mogelijkheid een bericht te sturen. Deze designers heb ik persoonlijk uitgenodigd mee te doen, met een link naar onze wedstrijd.
  5. Zelfpromotie. Via social media heb ik zelf op meerdere momenten de wedstrijden gepusht. Brandsupply doet dat ook een beetje, afhankelijk van welke prijs je wilt betalen. Maar meer aandacht kan geen kwaad!
  6. Veel feedback. Voor zover mogelijk heb ik direct feedback gegeven op inzendingen. Ik plaatste sterren bij ontwerpen die ik leuk vond, vroeg naar verheldering en maakte opmerkingen over wat ik mooi vond en wat minder. Ik merkte dat andere designers ook keken naar deze feedback en hun ontwerpen daarop aanpasten.
  7. Dankwoord. Ik bedankte elke designer afzonderlijk; ze nemen een risico door werk te doen zonder te weten of ze uiteindelijk betaald krijgen en dat waardeer ik zeer.
  8. Opdrachtaanpassing. Halverwege de looptijd heb ik de opdracht nog wat aangepast. Naar aanleiding van een aantal designs die erg op elkaar leken hebben we de designers beter verteld waar we naar op zoek zijn door ook nog te benoemen wat we niet willen.

Onze ontwerpwedstrijd via Brandsupply leverde meer dan 100 verschillende logo’s om uit te kiezen. Nu hebben we dus een prachtig logo en een krachtige huisstijl. Het vroeg ook wat werk van mijn kant, maar uiteindelijk ben ik heel tevreden!

Heb jij wel eens met Brandsupply gewerkt? Wat zijn jouw tips voor een geslaagde ontwerpwedstrijd?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *