Facebook – Wat betekent “Praten hierover”?

facebook praten hierover
Hoe actief is een pagina?

Bovenaan een Facebook pagina staat de hoeveelheid likes die die pagina heeft. Daarnaast staat “praten hierover”. Dit cijfer geeft aan hoeveel mensen over die pagina praten zodat je een indruk krijgt hoe actief de bezoekers zijn.

Toen ik laatst naar dit cijfer keek op mijn pagina voor SaunaGespot.nl zag ik een dagenlang aanhoudende daling terwijl voor mijn gevoel de content een zelfde hoeveelheid interacties lieten zien. Al snel bleek dit te komen doordat ik tijdelijk gestopt ben met betaalde reclame maken voor de pagina. Die extra likes tellen namelijk ook mee voor de “praten hierover”.

Voor mij was deze speurtocht naar die onverwachte daling de aanleiding om nog eens goed uit te zoeken wat “praten hierover” betekent en wat je eraan hebt (of niet aan hebt).

Wat is “Praten Hierover”

“Praten hierover” is een getal dat aangeeft hoeveel mensen een verslag hebben gemaakt van jouw pagina in de laatste 7 dagen. Daarbij ga je ervan uit dat je elke persoon maar 1 keer meetelt.

Om een verslag te maken over jouw pagina nemen bezoeker acties zoals:

  • liken van berichten en de pagina zelf
  • een bericht plaatsen op de timeline of reageren op een bericht
  • het delen van een bericht
  • de pagina noemen in een ander bericht of via een tag op een foto
  • reageren op een evenement
  • nadat een bericht gedeeld is, reageren, delen en liken van dat gedeelde bericht.

Elke keer als een bezoeker een of meer acties zoals bovenstaande verricht gaat de “praten hierover” met 1 punt omhoog.

Wat is dan het verschil met het getal “betrokken personen” (engaged people) dat is opgenomen in het tabje personen van de paginastatistieken van jouw Facebook pagina? “Praten hierover” is onderdeel van “betrokken personen”. Maar “betrokken personen” telt vervolgens nog allerlei andere acties zoals klikken op een bericht of link, het kijken van een video of foto, etc.

“Betrokken personen” is dus groter en laat zien hoeveel verschillende mensen iets doen op jouw pagina. “Praten hierover” laat alleen de acties zien die een verslag opleveren in de timeline van die persoon. Bijvoorbeeld “Erik vindt een status leuk”, “Erik vindt een pagina leuk”, “Erik heeft een link gedeeld” ,etc.

“praten hierover” beoordelen en welke actiepunten haal je daar uit?

Om het makkelijker te maken “praten hierover” te vergelijken met andere pagina’s kun je een percentage uitrekenen. Deel “praten hierover” door het aantal likes dat je pagina heeft. Het percentage dat je zo uitrekent heet TAP (Talk About this-Percentage). Bij de facebook pagina van Sauna Gespot zijn er 1.531 likes en 165 “Praten hierover”, de TAP is dus 165/1531 = 11%. En dan komt de vraag: wat is een goede TAP en welke actiepunten kun je daaruit halen?

Eerst op zoek naar vergelijkingsmateriaal. Via AgoraPulse kom ik op een gemiddelde TAP van 2% voor pagina’s met minder dan 10.000 fans. Dan zit ik met SaunaGespot wel goed. Een handigere vergelijking is met pagina’s in dezelfde markt. Bijvoorbeeld de facebook pagina’s van alles sauna’s in Nederland. Ik heb van al die pagina’s het aantal likes en het aantal mensen dat over die pagina praten in Excel gezet. Zo kom ik daar op een percentage van gemiddeld 8,91%. Als ik de uitschieters weghaal en alleen de pagina’s met tussen de 500 en 10.000 likes meetel is de gemiddelde TAP 9,3%. Met een TAP van 11% lijk ik dus wel aan de hoge kant te zitten.

Conclusies trekken uit de TAP is niet makkelijk, zie ook de nadelen van TAP en “praten hierover” in het volgende hoofdstuk. Ik streef ernaar om op of boven het marktgemiddelde te blijven (en met 11% lijkt dat gelukt). Een aantal actiepunten zijn de volgende:

  • Probeer te achterhalen of je gemiddeld meer of minder berichten plaatste dan je concurrenten? Een laag aantal berichten kan een reden zijn dat je een lagere TAP hebt. Er zijn gewoonweg minder berichten waar mensen op reageren. Plaats je gemiddeld evenveel of meer berichten en is je TAP toch lager, kijk naar de volgende bullets.
  • Maak je berichten interactiever. Zorg dat een bericht meer likes, shares en comments krijgt. Stel vragen, roep emoties op en zorg dat je berichten uitnodigen om gedeeld te worden.
  • Gebruik Facebook Ads om je berichten onder de aandacht van je fans te brengen. Een lage TAP kan beteken dat je bericht bij weinig fans in de timeline te zien is, je hebt dan relatief veel passieve fans. Dit kun je oplossen door je berichten zo te maken dat er meer interactie komt (zie vorige bullet) en door via Facebook ads je berichten bij al je fans onder de aandacht te brengen. Activeer die fans weer zodat ze je herinneren en interactie aangaan met je pagina.

Als je gaat werken met “praten hierover” en TAP kun je je ook afvragen waarom dat percentage zo belangrijk is:

  • Het is een signaal dat iets laat zien over de interactie op jouw pagina en dat je kan gebruiken hoe je het doet ten opzichte van de Facebook pagina’s van je concurrenten.
  • Een hoge “praten hierover” kan leiden tot een hoger bereik. Hoe meer verslagen er over jouw pagina gemaakt worden hoe interessanter je inhoud waarschijnlijk is en hoe groter de kans dat het Facebook algoritme de berichten van jouw Facebook pagina aan meer van je fans laat zien.
  • “praten hierover” gaat over gebeurtenissen die leiden tot een verslag op de timeline van fans en niet-fans. Om viral te gaan zul je op andere timelines terecht moeten komen. Een hoger “praten hierover” kan je inzicht geven hoe goed je daarin slaagt.

Nadelen van “praten hierover

Er zijn een aantal nadelen aan de TAP die je zicht kunnen vertroebelen. Houd in ieder geval rekening met de volgende punten:

  • Fans en niet-fans tellen mee in “praten hierover”. Dardoor is de TAP niet eenduidig, bij het aantal likes tel je namelijk alleen het aantal fans. Wat ik in elk geval wel verwacht is dat een pagina met heel veel likes ook een heel hoog “praten hierover” heeft
  • Een groot evenement, actie of zeer succesvol bericht kan grote invloed uitoefenen op de TAP van die week. Kijk meerdere weken naar de TAP en check of er de laatste dagen grote en heel populaire berichten zijn geweest. Misschien is je conclusie dan net even anders.
  • Houd rekening met het aantal berichten. Bij een hogere frequentie zijn er meer contact momenten met fans en niet-fans waardoor de interactie hoger kan zijn. Laat de TAP niet de hoofdreden zijn om meer berichten te plaatsen. Maar vraag je wel kritisch af of het aantal berichten dat je nu plaatst optimaal is voor jouw doelstellingen.
  • Likes op de Facebook pagina zelf tellen ook mee. Als deze likes snel hoger worden door een speciale actie of door betaalde Facebook ads heeft dit stevige invloed op de TAP. Je beeld rondom de interactie met je berichten wordt dan vertroebeld doordat mensen je pagina liken.
  • De TAP schijnt 2 dagen achter te lopen. Ik heb dit niet gecontroleerd en beschouw dit ook niet als een heel groot nadeel omdat ik over de langere termijn kijk. Ik wilde het wel noemen omdat het natuurlijk wel een belangrijke factor zou zijn als je je TAP zelf gaan narekenen.

Conclusie

“Praten hierover” is een getal dat het aantal verschillende mensen aangeeft dat over jouw pagina praat. Bijvoorbeeld via een reactie, like, comment of door jouw pagina ergens te noemen. Als je “praten hierover” deelt door het aantal likes krijg je een percentage dat ook wel TAP genoemd wordt. Je kan hiermee de mate van activiteit vergelijken met andere pagina’s die een ander aantal likes hebben.

Je TAP kan je helpen inzicht te krijgen in de activiteit rondom jouw pagina. Is je TAP laag dan kan je zorgen voor meer interactiviteit op je berichten, je pagina als geheel of door via Facebook ads je pagina en berichten onder de aandacht te brengen.

Voor mij is het vooral een snelle maatstaf om een idee te krijgen over de activiteit van een pagina. Een hoog aantal likes en weinig mensen die praten over die pagina impliceert dat er (tijdelijk) niet veel gebeurd op die pagina. Een hoge TAP impliceert dat sprake is van een actieve pagina. Maar zoals altijd, neem deze maatstaf met een korreltje zout. Het percentage wordt sterk beinvloed door tijdelijk promoties en betaalde reclame.

Lees ook:

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *