Content marketing voor zelfstandig ondernemers

story telling
Vertel jouw verhaal
photo credit: Jill Clardy via photopin cc

Welk verhaal over jouw bedrijf breng jij naar buiten? En welke middelen gebruik je daarvoor?

Deze blogpost is deel 3 in de serie over content marketing, na:

Krijg meer klanten: word zelf uitgever

en

3 content marketing voorbeelden

Nu is de vraag: hoe kun je zelf je content marketing strategie vormgeven?

Jij hebt waarschijnlijk geen hordes experts die stukken voor je kunnen aanleveren, zoals bij de drie case studies die ik eerder behandelde (ConQuaestor, Triodos en Kennedy Van der Laan) wel het geval is. Jij bent zelf die expert.

Dat je minder mankracht hebt dan grote bedrijven, hoeft je er niet van te weerhouden om zelf content te produceren. Maar hoe begin je met je eigen content strategie? Ik geef een paar tips met verwijzing naar de drie voorbeelden van financieel consultancybureau ConQuaestor, duurzame bank Triodos en advocatenkantoor Kennedy Van der Laan.

Content Marketing Strategie voor Zelfstandig Ondernemers

Ken en vertel jouw verhaal

Vertel het verhaal van jouw bedrijf alsof je met een groep rond een kampvuur zit. Denk aan de succesvolle sprookjes van onze tijd zoals Harry Potter, Star Wars, of oude fabels en volg dat voorbeeld. Jouw bedrijf is dan de held van het verhaal. Welke hindernissen heb je overwonnen?

Wat heb je daarbij ontdekt? Welke oplossing voor zulke hindernissen biedt jouw bedrijf?

Advocatenkantoor Kennedy Van der Laan deed deze oefening bijvoorbeeld voor haar twintigjarig bestaan: zij stelden zich voor hoe het bedrijf zou zijn als het een echt persoon was. Deze oefening kun jij ook doen: hoe zou jij bedrijf er dan uitzien? Wat zou hij of zij zeggen?

Ook leuk: hoe zou het online dating profiel van jouw bedrijf eruit zien?

Ken je doelgroep

Wie is geĆÆnteresseerd in jouw product of dienst? Vertel je verhaal aan deze mensen. Ken je publiek zodat je op hun behoefte kunt inspelen met passende informatie.

De drie bedrijven die ik beschreef besteden hier veel aandacht aan; niet alleen wat betreft het soort content dat zij produceren, maar ook in welke vorm ze die het beste kunnen delen.

Financieel consultancybureau ConQuaestor organiseert bijvoorbeeld regelmatig (gratis) masterclasses voor haar doelgroep, CFO’s. In een dagdeel worden deze drukbezette financiĆ«le topmannen en vrouwen bijgepraat over recente ontwikkelingen op hun vakgebied door inspirerende sprekers.

Ook is het op die manier een ontmoetingsplaats voor gelijkgestemden. Deze aanpak past perfect bij de doelgroep.

Etaleer je kennis

Jij bent de autoriteit. Deel je kennis! Laat zien dat jij er verstand van hebt. Deel waardevolle inhoud en etaleer wat jij weet. Dat wekt vertrouwen en bevordert langdurige relaties.

Op die manier vullen Kennedy Van der Laan en ConQuaestor bijvoorbeeld hun content marketing strategie uitdrukkelijk in. De meeste teksten die uitgaan namens deze bedrijven zijn geschreven door de experts (advocaten en financieel consultants).

Claim een thema

Claim een thema of een trend die aansluit bij de waarden van je organisatie en je doelgroep. Belangrijk is dat het verhaal authentiek is: niemand zit te wachten op neppers. Blijf bij je eigen waarden.

Duurzame bank Triodos is hier heel sterk in. Banken trekken spaargeld aan en lenen dat uit; Triodos kiest ervoor alleen levenskwaliteitverhogende projecten te financieren.

De bank gebruikt verschillende middelen om te laten zien welke duurzame projecten gefinancieerd worden door klanten en laat klanten zelf ook meepraten over dit onderwerp, bijvoorbeeld via de website www.watwiljeveranderen.nl.

Werk met wat je al hebt

Kijk wat je al hebt aan content: welke teksten heb je al eens geschreven? Is er misschien een leuk filmpje gemaakt over jouw bedrijf? Heb je marktonderzoek gedaan waar interessante conclusies uit volgen die misschien de moeite waard zijn om te delen met jouw netwerk?

Voor veel ‘professionele’ organisaties (zakelijk dienstverleners) zal dit neerkomen op kennis die je toch al hebt delen. Zo moeten de professionals van Kennedy Van der Laan en ConQuaestor voor hun werk ontwikkelingen en trends bijhouden. Hun analyses delen ze met klanten via bijvoorbeeld nieuwsbrieven.

Als een klant vervolgens wil weten hoe zo’n ontwikkeling specifiek voor zijn bedrijf uitpakt, kunnen de advocaten of consultants een betaald advies traject starten.

Publiceer je content in verschillende vormen

Produceer content op verschillende manieren: een blogpost, een filmpje, een update in social media, een fysiek tijdschrift (over tijdschriften als marketing kanaal schreef ik eerder op Dutchcowgirls.nl), een ebook of whitepaper.

Maar denk ook verder: maak presentaties van je verhaal die je deelt, schrijf eens een artikel op de website van een andere ondernemer (gastbloggen).Als de advocaten en notarissen van Kennedy Van der Laan bijvoorbeeld een symposium organiseren, schrijven zij naar aanleiding van hun presentaties ook een ebook of fysiek boek.

Triodos gebruikt dit principe door ondernemers die gefinancierd worden door de bank te interviewen voor het magazine en nieuwsbrief, maar ook door deze bedrijven op een online landkaart te zetten dat beschikbaar is voor Triodos klanten. Zo vertelt Triodos wat er met het geld van de klanten gebeurt. Zo ervaren de klanten wat ze eigenlijk financieren.

Houd contact met de media

Een gevleugde uitspraak binnen ConQuaestor: ‘Als het in de krant staat, is het waar.’ Daarom is er binnen het bedrijf een aparte PR functionaris. Die zul je als kleinere zelfstandig ondernemer niet meteen aanstellen, maar het kan wel de moeite lonen contact te houden met journalisten en bloggers die over jouw product of dienst kunnen schrijven.

Dit hoeft niet veel tijd te kosten; bijvoorbeeld via Twitter kun je deze mensen ook vinden en hen wijzen op interessante content die jij geproduceerd hebt.

Meer lezen over content marketing? Bestellen bij bol.com

Hoe je prospects in kopers tovert met content marketing, daar kunnen Joe Pulizzi en Newt Barrett je alles over vertellen. Het boek beschrijft hoe je dit het beste aan kunt pakken en geeft 15 voorbeelden van bedrijven waar content marketing werkt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *