9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik wil proberen

discussie
Wat staat er over jouw bedrijf op internet?

Misschien zoek jij ook wel eens in Google op je eigen (bedrijfs)naam, product of branche. Ik doe dat regelmatig. Zo blijf ik op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en wat er over mij of mijn bedrijf in Google opduikt. Maar hoe weet je of er na een tijdje iets verandert in de zoekresultaten? Je kan wel elke dag of elke week gaan zoeken, ik vind het fijner als ik regelmatig een e-mail van Google ontvang waarin ze me laten zien of er nieuws is.

Google Alerts is het programma dat ik hiervoor gebruik. Het is gratis en gebruiksvriendelijkheid. Je zet je zoekopdracht in Google Alerts en je ontvangt een e-mail als er nieuwe zoekresultaten zijn. Zo wordt het simpel om op de hoogte te blijven van veranderingen op internet. Houd er rekening mee dat een bericht wel in Google moet staan op jouw zoekwoord voordat je een e-mail krijgt.

Maar hoe gebruik je Google Alerts nou eigenlijk effectief? Hieronder noem ik 9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik nog wil proberen. Volgende week komt er ook nog een artikel waarin ik je laat zien hoe je nog slimmer kan zoeken.

Google Alerts
Google Alerts is een gratis dienst van Google. Je vult een zoekopdracht in en Google stuurt je een e-mail als er nieuwe resultaten zijn. Zo kun je heel simpel zonder dat het veel tijd kost de berichtgeving rondom bijvoorbeeld jouw bedrijf in de gaten houden.Google Alerts

1. Online reputatie van mijn bedrijf monitoren

Een van mijn eerste Alerts was een zoekopdracht op de naam van mijn bedrijf. Als er online iets wordt geschreven over mijn bedrijf dan wil ik dat direct weten zodat ik eventueel snel actie kan ondernemen. Staat er een klacht online dan kan ik die wellicht oplossen. Is het een positief bericht dan wil ik dat versterken door het te versturen in mijn eigen netwerk.

Aangezien niet iedereen de officiële naam gebruikt kijk ik ook in de statistieken van mijn website. Hoe tikken mensen de bedrijfsnaam in en zijn er varianten of veel voorkomende spelfouten? Deze zet ik ook in Google Alerts.

2. Bijhouden wat er over mij geschreven wordt

Ik kom op congressen, bij klanten, reageer op blogposts van anderen, ben actief in social media en heb meerdere websites. Hierbij gebruik ik naast mijn bedrijfsnaam ook mijn eigen naam. Er staan dus meerdere berichten op Internet als je gaat zoeken op mijn naam. Omdat ook zakenpartners, familie en bekenden op mijn naam Googlen wil ik op de hoogte blijven van nieuwe berichten die in Google opduiken als iemand op mijn naam zoekt.

3. Mijn websites in de gaten houden

Mijn bedrijf heeft meerdere websites. Ik heb de naam en URL van elke website in een Google Alert gezet. Zo kan ik bijhouden wat anderen over de websites zeggen. Als je niet leeft van websites, zoals ik, maar producten of diensten verkoopt kun je die natuurlijk ook in een alert zetten.

Ik zoek naar terugkomende vragen, opmerkingen en klachten? Hiermee doe ik inspiratie op om de websites te verbeteren en om problemen op te lossen.

4. Links naar mijn website bijhouden

Soms zet iemand een link naar mijn website op zijn eigen website. Dat kan meerdere dingen betekenen. Vaak zijn dit mensen die de website leuk vinden en hem willen aanraden aan hun eigen netwerk. Dit zijn vrijwillige ambassadeurs van mijn bedrijf. Als ik weet wie het zijn kan ik ze bedanken, bijvoorbeeld door zelf een link op te nemen naar hun website of product. Het is belangrijk om te weten waar je vrienden zitten.

5. Mijn concurrenten volgen

De bovenstaande toepassingen (bedrijfsnaam, naam van de ondernemer, websites en links) stel ik ook in voor mijn concurrenten. Zo blijf ik op de hoogte van het laatste nieuws in de markt. Door deze bedrijven te volgen kan ik ook weer ontdekken waar kansen en bedreigingen liggen.

6. Sites zoeken die mijn teksten kopiëren

Een hele andere toepassing is zoeken naar kopieën van de teksten die ik op mijn website heb staan. Door een stuk van mijn eigen tekst/productbeschrijving “tussen aanhalingstekens te zetten” zoek ik precies op dat stuk tekst. Hoe langer ik de zoektekst maak hoe groter de kans dat deze uniek is voor mijn website. Als er dan toch een andere site opduikt met hetzelfde stuk tekst kan het zijn dat ze mijn teksten gekopieerd hebben.

Zo schreef ik een paar maanden geleden een blogpost die viraal ging. Helaas werd niet altijd een bronvermelding opgenomen en vond ik mijn teksten op andere sites zonder dat ik als auteur genoemd werd. Ik heb toen een Alert ingesteld om bij te houden waar mijn teksten verschenen en de betreffende sites benaderd om mijn site in elk geval te noemen.

7. Het lokale nieuws in de gaten houden

Google heeft een zoekfunctionaliteit speciaal voor nieuws. Door te filteren op nieuws en als zoekwoord een plaats, regionaam of andere geografische markering op te nemen krijg ik regelmatig een overzicht van het lokale nieuws. Ik werk in de regio Amersfoort en gebruik deze Alert om op zoek te gaan naar ondernemersborrels, netwerkactiviteiten en andere relevante nieuwsberichten bij mij in de buurt.

8. De branche volgen

Naast lokaal nieuws volg ik ook het laatste nieuws in mijn vakgebied. Ik wil graag op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen en de nieuwste blogberichten. Hiermee doe ik inspiratie op voor mijn eigen blogposts.

9. Trends en hot items ontdekken

Eigenlijk volg ik hier ook de branche met zoekwoorden rondom mijn vakgebied. Vervolgens zet ik het type resultaat in Google Alerts op ‘Discussies’. Zo beperk ik mezelf tot fora, groepen en andere plekken waar discussies plaatsvinden. Op die manier ontdek ik waar veel over gepraat wordt en waar veel vragen over komen. Dat zijn perfecte onderwerpen voor blogposts. Ook wil ik discussies volgen over hoe ik meer bezoekers uit Google kan krijgen. Er zijn de laatste tijd nogal wat veranderingen die belangrijk zijn voor de markt en die ik bij wil houden.

10. De aandacht van specifieke personen trekken

Deze optie wil ik zelf nog eens proberen: je kan Google Alerts ook andersom gebruiken. Als je weet of vermoedt dat iemand Google Alerts gebruikt op zijn/haar eigen naam of product dan ligt daar een kans om contact op te nemen. Door zelf een artikel te schrijven en een specifieke persoon te noemen heb je kans dat jouw bericht opduikt in de Google Alerts van die persoon. Vooral als het lastig is om contact op te nemen via de standaard kanalen kan dit een handige manier zijn om direct in de mailbox van van iemand terecht te komen.

Met dank aan: “‘Sexiest Writers’: Using Google Alerts to get someone’s attention.

Waar gebruik jij Google Alerts nog meer voor?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *