7 valkuilen van social media en wat je eraan kan doen

Social Media
Waar je op kan letten bij social media.

Social media fascineert me. Het lijkt ongelofelijk laagdrempelig maar is toch heel complex.

Ik zie dat ook terug in al die niet meer actieve accounts van mensen die enthousiast starten met social media en dan snel weer stoppen. Het kost misschien teveel tijd of het brengt niet de gewenste effecten.

Ook ondernemers die ik spreek worstelen hiermee. Social media hoort erbij zeggen ze. Maar het is ze vervolgens niet duidelijk hoe ze een effectieve aanwezigheid op social media kunnen opzetten.

Om je te helpen met je social media campagnes heb ik een aantal valkuilen verzameld die ik ben tegengekomen tijdens mijn eigen activiteiten op social media:

1) Je openbare privé profiel als privé zien

Gebruik jij social media zowel privé als zakelijk? Dan loop je de kans dat zakelijke contacten ook je privé profiel te zien krijgen. En waar veel ondernemers kritisch kijken naar hetgeen gepubliceerd wordt op de zakelijke accounts is de ballotage op privé accounts al snel een stuk lager.

Ik realiseerde me dit pas echt toen een van mijn zakelijke contacten zich als vriend meldde op Facebook. Dat is helemaal niet erg maar sindsdien houd ik wel de volgende 3 punten in gedachten:

  • Internet heeft het geheugen van een olifant. Als iets eenmaal online staat is het niet altijd makkelijk te verwijderen.
  • Google vindt bijna alles
  • Maak alleen openbaar wat iedereen (ook zakelijk) mag zien. Of zet je profiel op gesloten.

2) Blijven kijken naar updates

Ik kon uren vullen met het volgen van de laatste berichten.

Social media is altijd in beweging. Een Facebook Wall, Twitter pagina en Pinterest prikborden staan nooit stil en kunnen hypnotiserend werken. Ik kon uren vullen met het volgen van de laatste berichten.

De oplossing is simpel, niet doen. Bepaal vooraf a) wat je wilt weten b) hoeveel tijd/geld je kwijt wilt zijn en c) houd je daaraan. Ik besteed per dag niet meer dan een half uur aan het bijlezen en plaatsen van updates.

Als je daadwerkelijk je core business kan versterken en omzet kan draaien met social media, dan is er ook ruimte om personeel vrij te maken, te automatiseren of een bedrijf in te huren.

Lees ook: Kispi.nl – 9 manieren waarop ik Google Alerts gebruik en 1 die ik wil proberen

3) Je niet verdiepen in het platform

Voor een succesvolle uitvoering zijn kennis, tijd en geld  erg behulpzaam.

Het leek me zo makkelijk: ik opende een Twitter account en zou dagelijks gaan twitteren. Maar het bleef stil, niemand ging me spontaan volgen en ook de reacties en retweets bleven ver achter bij mijn verwachtingen.

Dit gebrek aan interactie zorgde ook dat ik ging twijfelen aan het nut van Twitter en mijn motivatie om dagelijks iets te plaatsen was al snel weg.

Dan blijkt ineens hoe stil ook het internet kan zijn. In de kern is social media makkelijk en laagdrempelig. Echter, om je doelstellingen te behalen en een actieve, waardevolle aanwezigheid om social media te bouwen zijn kennis, tijd en geld erg behulpzaam of misschien wel noodzakelijk.

Een voor de hand liggende oplossing is het inhuren van iemand die de benodigde kennis wel heeft. Omdat ik daar niet echt budget voor vrij wilde maken ben ik allereerst zelf op onderzoek gegaan en gaan werken met de volgende drie pijlers:

  • Vind het wiel niet opnieuw uit maar ga kijken hoe concurrenten en andere (ongerelateerde) bedrijven het aanpakken.
  • “Google is your best friend”. Er is een ongelofelijke hoeveelheid (gratis) kennis te vinden op het internet. Begin maar eens met het downloaden en lezen van elk gratis ebook dat je kan vinden.
  • Ik werk met zo min mogelijk verschillende accounts. (Je kan me volgen op @erikgloudemans)

Lees ook: kispi.nl – Een interessante facebook omslagfoto – voorbeelden en downloads

4) Geen doelstelling formuleren

In het vorige punt had ik het al over doelstellingen. Die heb je nodig om een succes te maken van je aanwezigheid op social media. Als je namelijk niet weet wat je wilt bereiken hoe kun je dat dan ooit bereiken? Het is dan onmogelijk om te bepalen of je inspanningen op social media de investering in tijd en geld waard zijn.

Ik wil dat mijn social media accounts bijdragen aan het succes van mijn websites en daarmee mijn bedrijfsresultaat. Concreet streef ik naar likes, shares en tweets op mijn blogposts zodat ik mijn positie bij Google verstevig en meer relevante bezoekers op mijn websites langskomen. Die websites hebben vervolgens weer hun eigen doelstellingen.

Daarnaast gebruik ik social media ook steeds meer om in contact te komen met mijn doelgroep en meer te weten te komen over die doelgroep. Wat vinden ze interessant en waar communiceren ze over. Een bijkomend voordeel is dat ik zo ook interessante content kan ontdekken.

Lees ook: kispi.nl – 5 redenen waarom ik twitter en nog 20 andere redenen om te twitteren
L
ees ook: Kispi.nl – Je Facebook doelstellingen SMART formuleren

5) Je blindstaren op aantallen (fans, followers, connections, etc)

Grote aantallen fans, followers en connections ziet er geweldig uit. Toch ben ik me de laatste tijd meer gaan concenteren op de mate waarin die bezoekers interactie aangaan met mij, mijn bedrijf en mijn websites. Doordat ik de gewenste interactie heb vertaald in doelstellingen kan ik ook bepalen hoeveel procent van de bezoekers die doelstellingen realiseert, dat is het conversiepercentage.

Als je succes definieert als

Succes = Bereik x Conversiepercentage

dan zeggen fans, followers en connections alleen iets over het (potentiele) bereik. En bij een bereik van 10.000 fans met een conversiepercentage van 0% is het succes 0. Zonde van de tijd dus.

Om daadwerkelijk resultaten te behalen zul je moeten werken aan vergroting van je bereik en verhoging van je conversiepercentage. Vaak geldt dat hoe makkelijker je je bereik vergroot hoe minder je eraan hebt. Waar het om gaat is interactie en fans die je helpen om je social media doelen dichterbij te halen.

Ik heb wel eens mijn bereik vergroot met net iets te makkelijke systemen. Voor een paar tientjes likes kopen, dat soort dingen. Dat bleek helaas evenredig slecht te zijn voor mijn conversiepercentage. En daar schiet ik natuurlijk niets mee op.

6) Niet weten wat een conversie kost

Social media vind ik leuk, interessant en gaaf. Maar is het ook mijn investering in tijd en geld waard? Om deze vraag te beantwoorden ben ik begonnen met bepalen hoeveel tijd en geld ik investeer in social media, bijvoorbeeld aan advies, tekstschrijvers, apps, tools, design, etc? Het helpt me om te bepalen of social media behulpzaam is of dat het een lek in mijn resultatenrekening en energiebalans is.

Toen ik over de kosten en voordelen ging nadenken is de tijd die ik investeer in social media snel minder geworden. Ik heb een aantal dingen geautomatiseerd en geïntegreerd in mijn werkmethode. Als ik een blogpost schrijf dan maak ik bijvoorbeeld meteen enkele bijbehorende tweets. Facebook en Twitter scan ik elke dag in ongeveer 15-30 minuten waarna ik enkele berichten en tweets voor die dag schrijf. Als iemand een discussie aangaat met een van mijn accounts ontvang ik een mail. Zo kan ik reageren op de actualiteit van die dag.

7) Social media alleen als kanaal zien om te zenden

Een van de meest unieke kenmerken van social media is dat het tweerichtingsverkeer is. Als ik een boodschap uitzend kan ik ook antwoord krijgen. Social media gaat om interactie. Dat betekent ook dat het lastiger te controleren is. Mensen kunnen ongewenste reacties achterlaten, een hashtag kapen, of op onhandige tijdstippen berichten plaatsen.

Social media gaat om interactie.

Ik vraag fans vaak om een reactie en bekijk die reacties ook regelmatig. Zo kan ik deelnemen aan de discussie en eventuele negatieve wendingen snel oppikken. Social media gaat naast contact maken ook over delen. Dat vind ik het leukste onderdeel. Dat bezoekers een van mijn websites delen met hun eigen netwerk. Een groter compliment kun je bijna niet krijgen.

Wat vind jij?

Hoe sta jij tegenover social media en wat is de grootste, diepste en naarste valkuil die je hebt ontdekt tijdens het werken met Social Media?

P.S. Dit is mijn inzending voor de online marketing blog kermis 2013. Deze kermis leverde 22 top artikelen over online marketing.

P.P.S. Ik zou het geweldig vinden als je dit artikel deelt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *