6 actiepunten voor succesvolle mailings

maling
Actiepunten voor succesvolle mailings

Voor onze nieuwe site SaunaGespot.nl wil ik onze e-mail lijst flink uitbreiden en succesvoller maken.

Met succesvol bedoel ik dat mensen ook daadwerkelijk de mail willen lezen, naar de site komen en vinden wat ze zoeken. Daarom heb ik met Nathalie 6 actiepunten opgesteld die voor ons leidend gaan zijn in onze e-mail strategie.

1) Bepaal wat je aan wie mailt

Het onderscheid tussen spam en een interessante mail kan heel dun zijn. Het is belangrijk om te weten aan wie je mailt en wat die persoon nodig heeft of zou willen weten. Hopelijk weet je al wie de doelgroep van jouw bedrijf is. De volgende vraag is: welke segmenten van die doelgroep kun je bereiken per e-mail en wat willen ze weten?

Wij zijn begonnen bij de branchevereniging Recron. Zij maakten een model met daarin een beschrijving van dagrecreanten, waaronder dus saunagangers. Ook erg interessant zijn de rapporten van de Rabobank. Zij maakten over sauna’s en wellness een kwantitatieve analyse (over de saunamarkt). Daarnaast zijn we gaan praten met onze doelgroep via social media, kleine onderzoeken en natuurlijk tijdens sauna bezoeken.

Als sauna bloggers en regelmatige sauna bezoekers hebben Nathalie en ik ondertussen flink wat kennis opgebouwd over de sauna’s in Nederland. Ik ga ervan uit dat jij als ondernemer heel veel weet over jouw product of dienst en dat je regelmatig contact heb je doelgroep (je klanten). Gebruik dat om te achterhalen wat je doelgroep wil weten.

We hebben in ieder geval een steeds scherper beeld van wat we in onze nieuwsbrief willen plaatsen en hoe deze eruit ziet. De volgende vraag: kloppen onze vermoedens? Daarvoor gaan we meten.

2) Blijf meten, analyseren en testen

Om onze e-mails te versturen gebruik ik Aweber. Daarin zitten uitgebreide statistieken. Per mailing zie ik hoeveel procent de mail heeft geopend en hoeveel daarvan geklikt heeft op een link in de nieuwsbrief. Interessant om te bedenken: of iemand de mail opent hangt vooral af van afzender, onderwerp en eventueel de eerste regels. Meer zie je namelijk niet van een mailtje voordat je deze opent. Daarbij telt natuurlijk ook op welk tijdstip en welke dag een ontvanger de e-mail nieuwsbrief in zijn inbox aantreft.

Ook zet ik in elke nieuwsbrieflink een code zodat ik op de website kan bijhouden dat iemand doorgeklikt heeft vanuit een bepaalde nieuwsbrief. In de statistieken van mijn website kan ik dan nagaan of de groep mensen uit die specifieke nieuwsbrief ook langer op de site blijft en klant wil worden. Ik meet bijvoorbeeld of een bezoeker doorklikt naar een adverteerder en daar iets koopt. Maar je kan ook andere acties meten,

  • aanvragen offerte
  • contact opnemen
  • een product kopen
  • een dienst kopen
  • een reactie achterlaten

We gaan dus heel veel dingen uitproberen en testen. Afhankelijk van de metingen doen we vervolgens nieuwe tests. Het is de bedoeling dat elke nieuwsbrief een stapje succesvoller wordt dan de voorgaande.

3) Maak contact: geven en vragen

Een nieuwsbrief verstuur je aan veel mensen tegelijkertijd. Maar vanuit de ontvanger bekeken is het een mailtje van één afzender. Voor mij is dat reden om als afzender een persoon te vermelden, mensen met “je” aan te spreken (in plaats van jullie) en te zorgen dat ik elke mail begint met de naam van de ontvanger.

Mijn idee is een e-mail die ik ook naar een bevriende mede-saunafan zou sturen. Waarbij het niet vreemd is als die persoon een antwoord stuurt. Daarom heb ik die noreply afzenders nooit begrepen. Hoezo stuur je een e-mail nieuwsbrief en wil je niet dat mensen contact opnemen, daar draait het toch om? Zet dan minimaal het e-mail adres van je helpdesk als afzender.

Ik denk dat het belangrijk is om te laten weten dat je geïnteresseerd bent in de ontvanger en dat je ze verder wilt helpen zodat ze hun probleem kunnen oplossen. Wat betreft onze sauna doelgroep is onze sauna zoekmachine een handige hulp. De standaard vraag die ik krijg van mensen die weten dat ik graag naar de sauna ga: Wat is een gave sauna om heen te gaan? De tweede is: wat zijn leuke kortingen? Dat zijn dus onderwerpen die in onze sauna nieuwsbrief terugkomen.

4) Geef direct bij inschrijving een cadeau

Er zijn nogal wat mensen die slechte ervaringen hebben met nieuwsbrieven. Ze hebben zich ergens met hun e-mail ingeschreven en vervolgens ongewenste mail ontvangen waar ze moeilijk weer vanaf kwamen. Niet voor niets heeft de Nederlandse wetgever regels ingevoerd rondom het mailen van potentiële klanten.

Dat betekent ook dat mensen niet meer zomaar hun e-mail afgeven. Jij als bedrijf vraagt niet alleen om een e-mail adres. Je vraagt ook om het vertrouwen dat je er niets geks mee doet. Als mensen jou niet kennen nemen ze dus eigenlijk een risico als ze hun e-mail afgeven. Het risico dat ze spam of niet relevante e-mails ontvangen.

Door direct een waardevol stukje informatie te geven maak je de deal aantrekkelijker. De potentiële inschrijver krijgt direct waar voor zijn geld en een beloning voor het achterlaten van zijn naam en e-mail adres. Zo heeft Nathalie net een e-book geschreven met daarin 5 verrassende sauna cabines in Nederland. Steeds weer staan mensen verbaasd over de leuke cabines die er in Nederland te vinden zijn. Perfect voor een e-book voor nieuwsbriefleden en facebook fans. (Je kan het het e-book Sauna Surprises via onze website downloaden).

5) Stuur regelmatig een update

Laatst heb ik een e-mail verstuurd naar een e-mail lijst die ik al een tijdje had laten verstoffen. Toen ik alsnog een bericht stuurde dat ik de boel anders ging aanpakken, heb ik onderschat dat veel ontvangers vergeten waren dat ze zich hadden ingeschreven. Het gevolg: boze mailtjes van mensen die vonden dat ik hen spam verstuurde.

En ook al stuurt niet iedereen een mail, aan het lage percentage clicks zag ik wel dat de mail niet in goede aarde viel. Overigens ook om andere redenen: na zo’n lange tijd was een cadeau een goed idee geweest. Daarbij leek de mail niet echt aan te sluiten bij wat de lezers verwachtten. Het was gewoonweg te lang geleden en veel lezers hadden ondertussen andere behoeftes en interesses.

Dit gaat me geen tweede keer gebeuren. Regelmatig mailen dus met passende berichten. En natuurlijk een hele duidelijke uitschrijflink.

6) Maak inschrijven gemakkelijker

Om je lijst te laten groeien heb je inschrijfmogelijkheden nodig. En bij voorkeur niet te ingewikkeld. De meeste inschrijfformulieren die ik maak vragen alleen om naam en e-mail. Dat lijkt me voldoende. Als ik meer informatie wil dan vraag ik daar later naar.

Mijn belangrijkste doel is dat mensen lid worden, de nieuwsbrieven lezen en het proces zo soepel mogelijk te laen verlopen. Dus eigenlijk twijfel ik of ik blijf vragen om een naam. Het grote voordeel van die naam is dat je lezers persoonlijk kan aanspreken.

Ik heb op meerdere plekken formulieren of links naar een formulier. En niet alleen op de website. Op de Facebook pagina van SaunaGespot staat nu een tabje waar mensen zich kunnen inschrijven. Ik overweeg een link op te nemen in de handtekening van mijn e-mails. Ook nu we de nieuwe website bouwen staat er al een inschrijfformulier op de pagina. Zo wordt de pagina geen doodlopende weg. Dat zou het wel zijn als er alleen stond “Wij bouwen nu een website.”.

Zoals ik al eerder aangaf, werken we er ook aan dat mensen direct een voordeel hebben als ze zich inschrijven. Heb je een onderzoek gedaan en wil je de resultaten delen, heb je mooie filmpjes of gave user cases? Maak ze beschikbaar in ruil voor een e-mail adres. Zo zorg je dat je ook een volgend onderzoek, gaaf filmpje of user case met een grotere groep kan delen.

Wat doe jij om je e-mail nieuwsbrief succesvoller te maken?

Er zijn hele boeken over dit onderwerp volgeschreven en er bestaan hele bataljons aan experts. Maar die experts zitten niet allemaal op mijn kantoor en ik ben ook beperkt in mijn tijd en budget. Vandaar dat ik begin met de bovenstaande actiepunten. Op een later moment zal de focus vanzelf wel verschuiven.

Wat is voor jou het belangrijkste bij jouw mailings?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *